Dag 1 Waalwijk - Neuglasshütten

Vanmorgen in nat Nederland wakker geworden. De afgelopen week hebben we beide hard gespaard om maar zoveel mogelijk spullen te verzamelen voor een weekje zuid Duitsland. Dus het was een paar keer op en neer rennen naar de auto alvorens er alles in lag. De magneten erop en de ski's die wie van Marcel mogen lenen erin. Een laatste bakje koffie en op weg richting Duitsland.

Bij de eerste tankstop had Karin geluk. De enigste Starbucks langs de snelweg en wij moeten er net stoppen. Voor andere Starbuck fans. Aan de A61 bij Brohltal. Een Red Eye en weer verder met de koffie in de hand.

Bij Hockenheim reden we een stukje de A6 die tot aan de A5 vol stond met 3 banen verkeer. Een half uurtje vertraging leverde dit ons op, maar dat was dan ook alles. Zo'n derde kerstdag is goed te doen. Alles wintersporters zijn van zaterdag tot zaterdag weg en dan is er vooral werkverkeer wat je tegenkomt. Niet zoals we normaal zien, alleen maar gele kentekens met schoonmoeder op het dak. Weinig ski boxen en we voelde ons soms best alleen.

Het laatste stuk vanaf Freiburg was het voornamelijk klimmen naar de 1000 meter waar we nu zitten. We kwamen net voor de sneeuw aan. Alleen bij het hotel moesten de winterbanden nog even flink grip zoeken. In het hotel was het op zoek naar de receptie en toen we deze gevonden hadden was er niemand. Weer terug en zoeken waar de eigenaar zich bevond. Uiteindelijk zijn we via een mijnheer die sneeuw aan het ruimen was de goede richting opgestuurd. We zitten in kamer 6 en het is een leuke comfortabele kamer.

Auto met de magneet skidragers

Onze verblijfplaats de komende week

Hotel Pension Krautle

Onze Kamer

Lekker biertje met de kerstboom

Vanavond hebben we gegeten bij Grüner Baum, omdat het bij ons eigen hotel volgeboekt was. Maar ook hier een lekker Rothaus pils en een heerlijke Schnitzel. Na deze heerlijke maaltijd hebben we onze spullen uitgepakt.

Tegenover onze kamer staat de hotel koelkast. Hieruit kun je drank pakken en dat schrijf je dan op. Te goedertrouw, dat zijn ze hier wel. Dit hadden we ook in de bed & breakfast in Rust enkele jaren geleden. Dus we pakken er nog een paar.

Morgen maar weer eens zien wat de dag brengt.

Afdrukken E-mail

Dag 2 Neuglasshütten Geocachen

Nadat we gisteren vroeg onder wol waren gegaan, waren we vanmorgen ook weer vroeg wakker. Lekker langzaam wakker worden alvorens we toch wel 10 meter moesten wandelen naar het ontbijt. Toch apart dat het ontbijt voor onze deur staat uitgestald en we daar bijna niets van meekrijgen. Tijdens het ontbijt zagen we dat het weer er niet beter op was geworden. Wat gaan we vandaag dan doen? We besloten om de Geocache wandeling te gaan maken. De eerste cache lag namelijk bij de bushalte en liep dan rond om de Drehkopf (1197m.) We kregen het pad naar cache nummer 2 maar niet gevonden en zijn na cache nummer 1 maar terug gelopen naar ons hotel, om onze ski’s te laten afstellen.

Het heeft de hele nacht gesneeuwd en onze auto was vanmorgen moeilijk te herkennen. We moesten dus eerst even de auto uitgegraven, de ski’s inladen en zijn toen richting Altglasshütten gereden. Een beetje glijdend naar beneden over de besneeuwde wegen. Karin vond het spannend, maar uiteindelijk ging het allemaal prima naar beneden! In het dorp moesten we nog even flink zoeken naar de ski verhuur. Na een tijdje rondrijden en wat draaien en steken uiteindelijk gevonden. Alleen parkeren is best een probleem als overal flinke hopen sneeuw liggen. Dan maar even achter een paar Duitsers. Toevallig kwam 1 van 2 net naar buiten en hadden we een plekje. De ski’s waren binnen enkele minuten afgesteld en helemaal gratis. Prima service dus. Skiën kunnen we dus ook al. Nog even tanken bij de Shell. Super E10, ik kwam er later pas achter dat deze ook in onze Ford kan. Daarna weer omhoog naar ons hotel. Dit was een stukje lastiger, zeker als je dan tegenliggers tegenkomt. Weinig toeren en heel langzaam de koppeling op laten komen. Uiteindelijk zijn we netjes bij het hotel aangekomen.

Via de trage internet verbinding die een stuk sneller overdag is kunnen we vinden dat de geocache tour via een ander pad starten in de winter. Dus daar zijn we maar eens heen gewandeld. Wandelend naar de start van de tour zie je dan een Nederlander niet omhoog komen met zijn auto. Veel te veel gas en de wieltjes maar draaien zonder een meter van zijn plek te komen. De wachtende Duitsers zullen wel denken. Gelukkig had hij 2 kinderen en een vrouw bij die hem alsnog omhoog konden duwen alvorens de draaiende wieltjes grip kregen. Succes met de verdere wandeling, want pa zal niet meer stoppen. Uiteindelijk konden we omhoog richting cache nummer twee. Het pas was aardig goed te belopen, maar de caches vinden was toch een stuk lastiger. Door de berg nieuwe sneeuw moesten we af en toe lang zoeken. Af en toe tot de knieën en soms tot aan mijn kruis in de sneeuw wegzakkend. Vanaf cache 5 kregen we in de gaten dat we gevolgd werden door 2 andere cachers met hun hond. Wij maakte dus het zoekspoor voor hun. Lekker makkelijk! Af en toe een kort gesprekje en dan toch weer snel naar de volgende. Bij cache 11 hadden we toch echt een probleem. De cache liet zich echt niet zomaar vinden. Dus samen met deze cachers uit Kleve en hun hond Lucy gezocht. Na een goede 20 minuten hadden we dan eindelijk ook de laatste van de serie gevonden. Een mooie ronde hebben we gelopen, maar van door de sneeuw ploeteren wordt je toch wel moe. De Bonus berekenen we later op onze kamer, maar dat was blijkbaar niet zo slim. De bonus ligt namelijk ergens halverwege de berg. Misschien komt het er nog van deze week, maar dat lees je dan later.

Dag2 Geocache01

Dag2 Geocache02

Dag2 Geocache03

Dag2 Geocache04

Dag2 Geocache05

Dag2 Geocache06

Vanavond hebben we lekker in ons hotel gegeten. Ik zuurkool en Karin Spaghetti. Als voorgerecht één of andere Schweine soep en na een pannenkoek met appelmoes? Best lekker. Nu uitbuiken op onze kamer. Bloggen en darten kijken.

Foto's kun je vinden op Karin's Facebook.

Tot morgen.

Afdrukken E-mail

Dag 3 Menzenschwand Skiën

Om 6 uur wakker met het zweet op mijn rug. Wat zijn die heerlijk Duitse donzen dekbedjes toch lekker warm en wat zijn die kussen …. “Drie keer 0!!!”, volgens Karin. We waren dus lekker vroeg wakker. Fijn want deze ochtend zou de zon gaan schijnen en dat merk je hier pas later, omdat we hier omringt worden door bergen. Dus vandaag hadden we het plan opgepakt om de ski’s onder te binden.

Na het ontbijt hadden we de skischoenen aangetrokken, de ski’s en stokken gepakt en naar de bushalte gelopen. Omdat we langer dan 2 dagen verblijven hebben we een hoog Schwarzwald kaart gekregen. Gratis met de bus en elke dag een gratis skikaart. Ook kunnen we in Titisee naar het zwemparadijs. Dat gaan we binnenkort ook nog maar eens proberen.

We stonden daar 10 minuten voordat de bus zou komen met nog een ander stel te wachten. Te wachten en nogmaals te wachten. Na een half uur hebben we het maar opgegeven en zijn we terug gegaan naar het hotel. Dan toch maar de auto uitgraven en richting Feldberg. Tijdens de rit naar het dal werd al snel duidelijk waarom de bus niet kwam. Het hele dal stond vol met auto’s die allemaal van de zon stonden te genieten in een hele lange rij. Denk dat alle Duitsers naar het weerbericht hebben geluisterd en vandaag nog een keer in het zonnetje wilde skiën. Geen zin in deze polonaise zijn we maar weer terug gereden. Even gekeken wat we dan konden gaan doen? We hebben toen een mooie rit richting Menzenschwand gevonden waar ook een skipiste was met diverse pistes. Bijkomend voordeel was dat het de andere kant op was. Dus geen file. Er waren er meer die hierheen waren gekomen. De parkeerplaats stond propvol en gelukkig stonden we net op een plekje waar iemand ging inladen. Even wachten dus alvorens wij redelijk snel onze spullen konden pakken en richting de skilift konden.

Het was weer even wennen aan de sleepliften. Zo ook voor Karin. De krampjes schoten er ook snel in. Eerst maar eens enkele keren de familieabfahrt gedaan en daarna het hogere gedeelte van de pistes opgezocht. Het bovenste deel lag in de zon en daar was het dan ook lekker druk. Na een paar uurtjes zijn we weer op ons gemak richting auto gegaan, want ze verwachten vanaf 3 uur weer sneeuw en de weg erna toe was er één met een flinke berg. De zon was ook alweer achter de wolken verdwenen. Dus gevaarlijke situaties gaan we niet opzoeken. We hebben vakantie.

Menzenschwand Parkeerplaats

Menzenschwand lift 2

Menzenschwand boven

Menzenschwand Selfie time

Uitzicht op Klewenalpen

Menzenschwand Michaël

Bij ons dorp nog even naar de Lidl. Bier, Cola en pom-beren. De eerste levensbehoefte voor de middag. Daarna lekker niets gedaan. Een beetje lezen, darts kijken en eens kijken wat we morgen gaan doen. Morgen verwacht ik een echte relax dag. Ze verwachten namelijk de hele nacht sneeuw die morgen overgaat in regen en wat de hele dag aan zou gaan houden. Maar ook dat zien we morgen wel weer. Misschien morgen dus een korte blog.

Zojuist hebben we gebarbecued. Jawel buiten een meter sneeuw en dan barbecueën. Gelukkig werd dit voor ons gedaan en mochten wij het alleen opeten en dat lukt ons wel.

Nu is staat het darten aan Barneveld tegen van Gerwen, met Duits commentaar. Karin geniet van haar fles wijn en ik van een ijskoude cola. De wind giert langs de hotel kamer. Een soort sneeuwstorm, maar wij blijven lekker binnen. Alvast welterusten en tot morgen.

Afdrukken E-mail

Dag 4 Freiburg

Het weer in Neuglasshütten was vandaag niet zo moeilijk te voorspellen. Het was van een beetje regen tot aan heel veel regen. Dus lekker rustig aan deze ochtend. Geen wintersporten op het programma, maar wat dan wel? De auto weer sneeuwvrij gemaakt en toen zijn we naar Freiburg gereden. De auto in een parkeergarage en eens de oude stad verkennen. In Freiburg was het droog en met 11 graden liepen we er al snel bezweet bij. De stad zelf is wel leuk, maar op deze natte zaterdag hadden meer mensen hetzelfde plan opgepakt. Waarschijnlijk moesten ze nog inkopen doen voor de jaarwisseling. Het was dus best druk. Gelukkig waren we mooi op tijd, want op de terugweg stonden de auto’s in een lange rij te wachten om de parkeergarage binnen te mogen.

We begonnen op het plein bij de Munster kerk. Karin wilde even binnen kijken en een kaarsje branden. Daarna even door de stad gestruind. Natuurlijk ook een Geocache opgepikt. Nou het was niet even oppikken en het was dus nog even goed zoeken. Uiteindelijk liet de cache zich vinden bovenaan een nep waterval. Tijd voor een bakje koffie bij de Starbucks. Karin blij en daar vond ze ook nog een mok waar ze al geruime tijd naar opzoek was. Bij het toilet weer wat nieuws gezien. Hier kon je alleen binnen met een code, die je kon vinden op de kassabon. Bij de Starbucks hebben we meteen wifi, want bijna overal ter wereld hebben we wel een vestiging bezocht. Nog even wat internetten op de telefoon om wat outdoorwinkels te vinden. Deze gevonden en bezocht. Bij Jack Wolfskin was het 25 graden binnen, dus daar hielden we het niet lang vol. Een paar mooie schoenen, maar niet in mijn maat. Daar nog wel een rare verkoper gezien die lekker over zijn tepeltjes stond te wrijven voor de spiegel. Koekert! Daarna nog even naar Breuninger, maar ook daar alleen maar veel te heet dus terug naar buiten en nog even over de markt om een heerlijke Duitse worst met brood te bestellen en daarna op het gemakje terug richting auto te wandelen.

Vanaf een droog Freiburg werd het steeds weer natter en natter toen we de weg weer omhoog namen richting Titisee. We hadden al een tas met handdoeken en zwemkleding meegenomen om ook eens te kijken bij Badenparadise Schwarzwald. Maar ook dat hadden meer mensen met dit slechte weer bedacht. De parkeerplaats stond vol en daar stonden de autootjes weer in een lange rij. Niet dus!!! Daar hadden wij geen zin in. Rechtsomkeert en richting hotel. Lekker niets doen en plannen maken voor morgen. 12 graden wordt voorspeld. Een mooie dag om richting Zwitserland te gaan. De Rijnwatervallen in Schaffhausen lijkt ons wel wat.

Vanavond hadden we voor de eerste keer deze week niet zo lekker gegeten. Een rollade die zo droog was dat we de halve liter bier nodig hadden om het vlees weg te spoelen. Geen succes dus. Maar de soep en de snaps als dessert waren wel lekker. Nog even gezellig zitten kletsen alvorens we door een soort van waterval terug moesten naar onze kamer. Het regende zo hard, dat we maar even hebben gewacht. Uiteindelijk er toch maar doorheen en dan is de platgereden sneeuw puur ijs geworden. Slippend en glijdend uiteindelijk ons hotel gevonden en nu is het weer het darten kijken.

Tot morgen.

Afdrukken E-mail

Dag 5 Schaffhausen en oud en nieuw

1:43u op nieuwjaarsdag. Natuurlijk nog even bloggen. Afgeleid… Het zal wel door de alcohol komen. Maar even serieus. Een topdag vandaag. Vanmorgen na het ontbijt zijn we richting Zwitserland gereden. Schaffhausen is binnen een uur te rijden. Daar zijn de Rijnwatervallen. Ik ben er eens geweest 28 jaar geleden toen ik met interrail was. Maar vandaag was het zonnig en prachtig om er te zijn. Vanmorgen was het heerlijk rustig en we konden lekker dichtbij parkeren aan de Duitse kant. Bij de kassa wat tickets gekocht, zodat we het kasteel konden bezoeken en de Rheinwatervallen van dichtbij konden bewonderen. Wat een indrukwekkend schouwspel is dat van dichtbij. Fotootje hier en fotootje daar. Helemaal naar de voet van de watervallen via flink wat trappen. Later moesten we ook nog naar boven natuurlijk. Hier en daar wat stages van de Geocache meegenomen. Deze deden we achterstevoren, maar dat maakt bij deze niet zoveel uit.

Toen we weer boven waren bij de parkeerplaats was het al een stuk drukker. Blijkbaar wordt men ook hier op zondag wat later wakker. Geeft niets, want wij gingen via de spoorbrug rustig aan naar de Zwitserse kant. Lekker genietend in de zon liepen we langs de Rijnwatervallen. Helemaal tot aan Schlösschen Wörth Rheinfallbecken om daar nog een andere Geocache te doen. Hier stonden allemaal bankjes met daarop de schilden van de Zwitserse Cantons. Hiervan moesten we er drie omzetten in een cijfer die later een cijferslot open maakte waarmee we de geocache konden loggen. Zo kunnen we het Zwitserland souvenir ook toevoegen aan de Geocache statistieken. Terug gekomen bij de auto zijn we via Zwitserland terug gereden naar Neuglasshütten om ons voor te bereiden op het oud op nieuw festijn in ons hotel.

Rheinfall Parkeerplaats

Oudjaar

Volkert met zijn trekzak

De dames

Om half acht werden we beneden in de bar verwacht. En gezellig druk dat het er al was toen wij binnenkwamen. Volkert was al lekker op zijn accordeon aan het spelen en iedereen stond er maar een beetje ongemakkelijk bij. Een glaasje sekt en wat toastjes maakte de boel wat losser. Daarna was het op naar het pension waar het feestelijke avondmaal werd gepresenteerd. Wij waren ingedeeld bij 5 Duitsers en twee Belgen aan tafel. En wat hebben we een gezellig avond gehad. Mijn Duits is weer wat beter geworden en een paar biertjes helpen daar natuurlijk ook bij. Samen met Volkert, Inge, Axel, Hedwig en Gilbert hebben we er nog een paar gedronken om zo sprankelend het nieuwe jaar in te gaan. Ik moet zeggen een hele andere jaarwisseling als die ik tot op heden heb meegemaakt. Om half twee zijn we maar ons bed ingedoken, want morgen moeten we toch voor elf uur ontbeten hebben. Tot morgen.

Afdrukken E-mail

Dag 6 Rund um Hause

Vanmorgen wat later dan normaal opgestaan. Het eerste wat opviel was de stinklucht die in onze kamer hing. We hebben gisteren nog gezellig bij een soort van kampvuur gestaan en die lucht is in onze kleren gaan zitten. Bah, bah dus hup naar buiten met die spullen. Maar echt lang heeft de kleding niet buiten gehangen, want er stond vandaag een harde orkanische wind. Dan maar na het ontbijt de jassen weer aan en een lekkere wandeling gaan maken. We moesten nog een bonus geocache bovenop de berg achter het hotel gaan doen. Deze hebben we afgelopen week laten liggen aangezien we dan weer helemaal omhoog moesten. Geeft niets die staat dus voor het nieuwe jaar op het programma. Dus weersberichten die we hadden voor vandaag waren gisteren nog niet zo heel rooskleurig, maar deze nieuwjaarsdag scheen zon nu en dan heerlijk het zonnetje.

Langzaam liepen we de Drehkopfweg omhoog totdat we naar rechts moesten en geen pad meer zagen. Alleen nog maar sneeuw. “En nu!!”, zij Karin. We houden toch van wat avontuur dus hup we maken ons eigen pad. Wat een heerlijk Arctisch avontuur werd het. Storm en net als afgelopen week tot over de knieën in de sneeuw. De Bonus lag bovenop de berg en daar stond me toch een wind. Heerlijk even uitwaaien. Tranen in de ogen en adem die afgesneden werd. Zelfs de cache loggen is dan zelfs lastig. Na de cache zijn we over de top heen naar beneden gelopen. Lekker stijl en ook weer wegzakkend in de sneeuw. Nog even een fotoshoot op het bankje en toen nog het laatste stuk naar beneden. Wat een lol! Regelmatig vast, maar uiteindelijk heel beneden gekomen.

De berg op

Heerlijk in de wind hangen

Op een bankje

De sneeuw wordt al dieper

Mac omdat het restaurant dicht was

Avond snaai

Teruggekomen bij het hotel hebben we de auto gestart en zijn we richting Feldberg gereden. Wat is het hier veranderd. De sleepliften zijn veelal stoeltjesliften geworden en de pistes lagen er netjes bij. Misschien dat we morgen nog een skipoging gaan doen. Maar dan moet het weer meewerken. Nu sneeuwt het alweer best hard. Daarna zijn we richting de Mcdonalds in Neustadt gereden. Er zijn namelijk rondom het hotel bijna geen restaurants open, dus daarom een warme hap bij de Mac. Een bakkie koffie als toetje voordat we terug gingen naar het hotel. Vanavond hebben we snaaiavond en kijken we darten en of een film.

Tot Morgen

Afdrukken E-mail

Dag 7 Skiën Feldberg

Vannacht is er toch weer 5 centimeter sneeuw bijgevallen. Van die half natte goed plakkende sneeuw. Voor mensen die een sneeuwpop wilde maken uitermate geschikt. Daar zijn wij niet van, maar na het ontbijt was het toch een half uur lang de auto uitgraven. Alles zat goed vastgevroren, want de onderlaag van de sneeuw was ijs geworden. Uiteindelijk de skidragers erop kunnen zetten, want onze laatste dag gingen we dan skiën op de Feldberg.

Gisteren al even verkend en vandaag voorbij de drukte gereden richting Todtnau en daar hebben ze een mooie parkeerplaats. Skiën van het dak, schoenen aan en richting de stoeltjeslift.

Uiteindelijk hebben we enkele uren heerlijke afdalingen gemaakt. Als laatste nog een toer richting de Seebuck. Met op de weg terug, een voor Karin uitdagende brug, over de weg. Maar ook dat heeft ze gered. Fijn dat veel sleepliften zijn vervangen door stoeltjesliften. Karin vond het een perfect gebied. Wie weet voor herhaling vatbaar, want we hebben hier een perfecte week gehad.

Vanavond hebben we weer lekker gegeten met Hedwig, Gilbert, Axel en Inge met als afsluiter een snaps. Nu is het weer de spullen pakken en morgen in de storm naar huis.