Kinsarvik - Bergen - Waalwijk

Dag 24 en 25 Kinsarvik - Bergen - Waalwijk

Starting Location: Kinsarvik, Noorwegen

Final Destination: Waalwijk, Nederland

Afstand: 1155 km.

Reistijd: 11:30 uur

14 augustus 2017. De laatste dag in Noorwegen is helaas weer aangebroken. We zijn lekker vroeg wakker om daarna snel de spullen in de auto te droppen en de bungalow leeg op te leveren. Van Kinsarvik was het daarna richting Bergen. Het was even zoeken op de navigatie, want ik was vergeten om de poi’s van de laatste trip in de Garmin te zetten. Op naar het vliegveld. De reis naar het vliegveld duurde toch weer 2 uur. Bij het vliegveld aangekomen reden we richting de korttid parkeerplaats en namen afscheid van Natasja. Wat een luxe. Lekker vliegend naar huis. Binnen 2 uur zou zij alweer in Amsterdam zijn en wij nog niet eens op de boot.

Wij zijn daarna richting het centrum van Bergen gereden om daar de kade te zoeken waar een Fjordline boot zou moeten liggen. Het bleek dezelfde haven te zijn als vanwaar de Hurtigruten boten vertrekken. Deze Hurtigruten blijven tot op de laatste dag van de vakantie als een rode draad door de vakantie lopen. Geen boot dit keer maar wel een bus.

We stonden daar als 2de auto en waren dus ruim op tijd. Geen boot te zien, maar wel een groot bord met daarop Fjordline. Na het doen van de Hurtigruten Geocache zijn Ingrid, Karin en ik richting de Starbucks gelopen een minuut of tien lopen van de kade. John bleef bij de auto, omdat hij toch geen koffie lusten. Toen we net aan de koffie zaten belden John ons op. “Er begint hier wat te gebeuren” en of we snel terug kwamen. In een klein drafje terug richting de kade, om daar snel in de auto te springen en ons in te laten checken. Daarna sta je 500 meter verder en mag je niet meer van het terrein af.

Ondertussen was Natasja alweer geland in Nederland. Jammer dat wij nog een uurtje moesten doorkomen alvorens wij de boot op mochten. De boot kwam aanvaren, werd leeg geladen en toen was het onze beurt om de boot in te rijden. De auto werd op dek 6 geparkeerd in de parkeergarage in het onderdek. Daarna gingen we de boot verkennen. Echter waren we hier snel mee klaar. Er waren lang niet zoveel leuke dingen te doen en was een stuk kleiner dan de boot van Colorline die we op de heenweg hadden. Even rondgekeken op dek 7 bij het vertrek uit Bergen. Jammer dat het regende want de trip van Bergen naar Stavanger gaat door de fjorden en is prachtig. Dan maar even relaxen in de hut op dek 9. Allemaal in slaap gedut en een uurtje later kwamen we elkaar weer tegen op het zonnedek.

De aankomst in Stavanger was een beetje een domper. Ergens in een buitenwijk haven van Stavanger meerde de boot aan. Alleen maar een haven waar niets gebeurde en dat was het dan. De boot werd getankt en er moesten nog flink wat auto’s bij. De boot zou om 20:00u vertrekken, maar het duurde maar en uiteindelijk vertrok deze om 20:45u., maar de kapitein verzekerde de reizigers dat deze gewoon om 7:30u in Hirsthals aan zou komen.

Dan maar wat Noorse kronen opmaken. Een 2 frietjes voor een dikke 20 euro was één van de goedkoopste dingen die we konden krijgen. Stelletje afzetters dat het zijn. Maar goed zo kom je nog van je laatste kronen af. Nog een laatste biertje van 0,75 ml en toen waren we toch echt door de kroontjes heen. Tijd om naar bed te gaan.

’s Morgens werden we om 6:30u gewekt door het intercom systeem van de boot. Of we om 7:00u de hut wilde verlaten! Dus opstaan spullen pakken en nog een bakkie koffie. Daarna naar de auto. En maar wachten. Alles wat na ons de boot was gekomen mocht eerst van de boot af. Dus rond 8:00u waren wij dan aan de beurt. Eindelijk kon de trip van 988 kilometer beginnen richting Waalwijk. Nog even bij de lokale Aldi een ontbijtje gescoord en toen kilometers vreten richting Nederland.

Het was druk in Duitsland en bij Hamburg, Bremen en Osnabrück nog even in de file gestaan. In Nuland hebben we nog even gegeten bij van de Valk. Daarna nog het laatste stukje naar Waalwijk. Afscheid van John en Ingrid met een lekker bakkie koffie en voor John een Chocolademelk.

Hoop dat jullie genoten hebben van de Blog. Wie weet tot de volgende blog van een nieuwe trip. Tot dan…

Skjervsfossen

Dag 23 Kinsarvik

Vanmorgen wakker geworden in een nat Kinsarvik. Dag 23 mag dus officieel de boeken in als natste dag van de vakantie. Dus ben ik terug mijn bed ingedoken en ben er pas om 10 uur uitgekomen. Dus geen wandeling op onze laatste dag in Noorwegen. Nou ja, morgen hebben we ook nog één dag, maar dan moeten we om half acht richting Bergen reizen om Natasja af te gaan zetten op het vliegveld. Zij vliegt weer lekker terug naar Nederland terwijl wij nog een reisje voor de boeg hebben. Wij komen met de boot pas maandag ochtend aan in noord Denemarken en moeten dan nog een kleine 1000 kilometer naar huis rijden.

Om de dag van vandaag nog een beetje door te komen zijn we in de auto gestapt en naar de stad Voss gereden. Hier zit een AMFI. Een AMFI is een overdekt winkelcentrum met voornamelijk kleding winkels. Heb je in ieder geval nog iets om te doen. De eerste 2 uur konden we gratis parkeren, maar 4 uur kon dus ook, want dan nam je gewoon een nieuw kaartje.

We zijn eerst begonnen met een bakje koffie en de rest had er een lekker stuk taart bij. John had zo’n machtige taart dat hij hem niet eens op kreeg. Daarna werd er lekker gewinkeld en nog wat ingeslagen. John en ik liepen maar wat rond, want zoveel interessante winkels voor ons waren er niet. Dan maar een sigaretje en jawel een geocache op de hoek.

Na het rondje in de AMFI was het weer ineens een stuk beter. De zon kwam af en toe flauw door de bewolking heen, maar het was vooral droog. We hebben een nieuw kaartje uit de parkeerautomaat gepakt en zijn daarna richting het centrum van Voss gewandeld. Het stikt hier van de outdoor winkels en dat vind ik wel interessant. Niets gekocht maar wel even lekker gesnuffeld. Ze verkopen hier zelfs geweren achter de toonbank. Denk dat het daarom is dat we zo weinig wild hebben gezien.

AMFI winkelcentrum

Wapens in de sportzaak

Ski bankje

wc met uitzicht

Skjervsfossen

Daar komt de regen weer

Na het rondje Voss zijn we weer richting Kinsarvik gereden. Nog even via een omweg om een stop te maken bij de Skjervsfossen. Een indrukwekkende waterval van 150 meter hoog. Zelfs hadden ze daar wc’s met uitzicht op de waterval. Heel bijzonder. Beneden aangekomen liep er een pad tot helemaal onderaan de waterval. Dan komt de power van zo’n waterval pas echt goed over. Prachtig….

Het avondeten was weer van de frietkot op de camping. De hamburger met friet was dit keer aan de beurt. Na het eten de tas opnieuw ingepakt en nog even gedoucht. Daarna afscheid genomen van mijn schoenen. Deze waren al kapot en zijn nu definitief bij het grof afval in de container verdwenen. Binnenkort tijd voor nieuwe. Morgen gaan we naar Bergen en de boot op.

Kaupanger - Kinsarvik

Dag 22 Kaupanger - Kinsarvik

Starting Location: Kaupanger, Noorwegen

Final Destination: Kinsarvik, Noorwegen

Afstand: 174 km.

Reistijd: 2:30 uur

Hotel: Kinsarvik Camping

11 augustus 2017. De muziek bij het bloggen komt vandaag via een USB stick. Het kan even niet anders, want de camping heeft in de avonduren een overbelasting op de wifi. De verbinding valt de hele tijd uit. Maar na een echte Noorse route zijn we op ons laatste adres gearriveerd. Het dorpje is Kinsarvik en ligt in het dal bij de Hardangervida. De route die we vandaag hebben gereden was een echte tunnel route.

De tunnels van vandaag;

7510

1200

240

Het was even zoeken maar een leuk staatje toch. In totaal vandaag dus 68125 meter onder de grond gereden. Net voorbij Kaupanger hebben we ook nog een pontje gehad. Dus een echt Noors ritje.

Onderweg zijn we gestopt in het plaatsje Flåm. Flåm is bekend van de spoorweg de Flåmsbana. Er lag een flink cruiseschip aangemeerd. De MSC preziosa. Het dorpje met 500 inwoners is dan meteen overspoeld met toeristen uit de hele wereld. Een groepje gaat mee met de Flåmsbana. Andere gaan Kayaken of met de RIB boot mee. Of ze zitten te eten bij de vele eet tentjes. Het is een gezellige mengemoes van nationaliteiten. We hebben er ook lekker tussen gewandeld en rondgesnuffeld in de vele souvenirs winkels en zelfs een museum bezocht. (Gratis dan vinden we het interessant, anders laat maar.) Aan het fjord hebben we nog onze lunch genuttigd en zijn daarna weer verder gereden. In het tunnellijstje van hierboven is de Vallaviktunnel toch wel een hele bijzondere. Er zit een rotonde in de mooi is verlicht. Je rijd hem uit en komt dan meteen op de Hardangerbrua en aan de overkant schiet je weer meteen de Butunnel in. Staaltje top engineering.

Niet veel later komen we aan in Kinsarvik. Hier zitten we op de Kinsarvik camping, maar niet in een tent. Nee in een hele grote witte zes persoons bungalow met prachtig uitzicht over het Sørfjord. Jammer dat het zo bewolkt is anders is het hier prachtig.

Leardal tunnel

Bootje

Het avondeten was ook alweer geregeld bij de campings eetkar. Hier konden we makkelijk afhaal fish en chips halen. Dus ook de vaatwasser hoeft niet aan vanavond.

Morgen eens kijken wat we gaan doen. Je kunt hier prachtig wandelen. Zo stond eigenlijk ook de Trolltunga op het programma, maar het weer is niet al te best en voor een 22 kilometer lange bergwandeling ben ik niet in vorm. Karin is vandaag ook al begonnen met snotteren dus die heeft ook al aangegeven niet te gaan. Hier in het dorp is nog een mooie wandeling van enkele uren naar watervallen die van de Hardangervida komen. Denk dat dit de wandeling gaat worden mits het weer het toelaat.

Hoe en wat hoor je morgen weer.

Kaupanger

Dag 21 Kaupanger

De stream van Skyradio klinkt uit mijn laptop bij het typen van deze blogdag en het is een goeie 30 graden in onze cabin. Hoe dat dan weer komt lees je hieronder.

De afgelopen nacht op het stapelbedje was niet al te best. Ik heb niet door kunnen slapen en was regelmatig wakker. Het zal voornamelijk door de verkoudheid komen. Snotterend en geen lucht krijgend leek het me geen optie om vandaag nog eens een lekkere bergtocht te gaan maken. Karin bleef bij mij en John, Ingrid en Natasja gingen de Flatbrehytta doen en zijn dus die kant opgereden. De wandeling is 7,5 km. lang en heeft nogal wat hoogte meters. Wij hebben op ons gemak wakker zitten worden en hebben daarna op ons gemak ontbijt gemaakt en nog wat op Facebook zitten neuzen.

Na de middag hebben we eerst een kleine wandeling naar een dichtbij zijnde geocache gedaan en later zijn we 200 meter naar beneden gewandeld om daar nog een geocache te vinden. Het enige nadeel is dat je die dan ook weer omhoog moet. Dus met een nat ruggetje kwamen we weer aan bij onze cabin. Precies op tijd, want ook John, Ingrid en Natasja waren weer terug van een mooie, maar natte ervaring op de Flatbrehytta. Het was een mooie wandeling, maar waren tot op het bot nat. Het water stroomde uit de schoenen. Ze hadden het koud en wilde eigenlijk allemaal tegelijkertijd onder de douche. We waren beide best wel blij dat we niet zijn meegegaan.

Daarna waren we de hele avond bezig om de kleding en schoenen droog te krijgen. Uiteindelijk hebben we gevonden hoe de superkachel aan moest. Alles hangt nu boven de kachel te bengelen aan de gevonden hangertjes en het is me toch een beetje heet. Stuk voor stuk komen de kledernatte kledingsstukken voorbij. Als er een kledingstuk droog is dan mag het volgende aan een vrij hangertje boven de kachel komen te hangen. Zodoende lijkt het wel weer de 30 graden die we in het noorden van Noorwegen hebben gehad. Dus de raampjes open gezet in de wc en in het portaal, maar die kachel is zo goed dat het maar heet bleef. Het hout begon zelfs te werken.

Het avondeten hebben we weer genuttigd bij het restaurant. Ze hebben ineens vakbekwaam personeel gevonden. De gerechten waren heet in plaats van lauw en heerlijk. De Teriyaki, Beef Tortilla, pizza en hamburger waren vandaag prima. Ook het afrekenen ging dit keer soepel. Gisteren kregen we nog 100 kronen teveel terug, maar dit hadden we maar gemeld.

De beide dames Ingrid en Natasja vonden de wandeling van vandaag nog niet zwaar genoeg en zijn nog even naar het fjord gewandeld. De wandeling die wij vanmiddag hebben gedaan en meer als zat vonden voor vandaag. Die hebben een pinnetje los?

Morgen gaan we weer verder naar het laatste adres. Ben benieuwd wat het weer morgen brengt. De weerapp YR geeft een weeralarm voor heftige wind. Kracht 8 tot 10 in zuid west Noorwegen.

Kaupanger

Dag 20 Åndalsnes - Kaupanger

Starting Location: Åndalsnes, Noorwegen

Final Destination: Kaupanger, Noorwegen

Afstand: 336km.

Reistijd: 5:15 uur

Hotel: Vesterland Feriepark

9 augustus 2017. Vanmorgen hebben we onze prachtige plek bij Remmem Gard weer verlaten om weer verder te trekken richting het zuiden van Noorwegen. Langzaam komen we steeds dichter bij Bergen waar we onze boot terug naar Denemarken hebben. Nog twee adressen en dan zit de roadtrip er weer op.

We zijn vanuit de Remmem Gard eerst weer de Trollstigen opgereden. De zon scheen en er was hier en daar een klein wolkje te zien. Geen bussen en hordes met toeristen om kwart voor negen op de Trollstigen. Alleen een promotie van één vermoedelijk nieuwe DAF truck. Grappig om te zien. Onderweg konden we rustig even stoppen bij de Stigfossen brug. Hier wordt je lekker nat gesprayd door de waterval die van helemaal boven zich een weg naar beneden zoekt. Bovenop hebben we nog een korte stop gemaakt. Daarna zijn we langzaam aan de noordelijke kant weer naar beneden gereden.

De volgende stop was Geiranger. Het prachtige fjord was alweer overspoeld met campers en toeristen toen we daar arriveerde. We zijn dan ook maar meteen doorgereden naar de Fydalsjuvet. Er is een speciale parkeerplaats voor gemaakt, maar bijna niemand weet de karakteristieke plaats te vinden. Jaren geleden heb ik in Geiranger een paar dagen vertoeft en heb de plek toen gevonden. Als je daar nu terug komt is er best wel veel veranderd. Nog meer parkeerplaatsen, wc’s en informatieborden. Het pad naar de plek is afgezet, maar je ziet het nog wel lopen. Dus over de afzetting en fotootjes klikken. Sommige andere toeristen zie je dan denken, “Wat zijn die daar aan het doen?” Die hebben dan het geluk ook die bekende foto te maken zoals wij die hebben.

Rustig op de Trollstigen

Fydalsjuvet

Sognefjell

Stapelbedje

Na Geiranger zijn we via Lom de 55 opgedraaid. De Sognefjell is één van de bekendste bergwegen van de wereld en loopt over het dak van de Jotenheimen. De berg bereikt een hoogte van dik 1400 meter en het is prachtig bovenop. Gletsjers en gletsjermeren, geen bomen en heerlijk fris. Prachtig om deze weg alweer voor de 5de keer te rijden. Het laatste stuk was een flinke afdaling richting het Lusterfjord. De weg is heel vaak zo smal dat er maar 1 wagen door kan. Dus veel stoppen om elkaar voor te laten. Zeker als je dan een wat oudere Noor voor je hebt die niet weet hoe breed zijn auto is. Via het Lusterfjord kom je dan bij het Sognefjord. Hier slapen we weer 2 nachten vlak bij het plaatsje Kaupanger. Een soort Centerparks met blokhutten. Natasja slaapt op de tweepersoons uitklapbank. Ik en Karin in het krakkenmikkerige stapelbed en John en Ingrid dit keer in het tweepersoons bed. Blijken we toch nog steeds niet onze slaapzakken nodig te hebben die we al bijna 3 weken met ons meesleuren.

We zijn vanavond nog even uit eten geweest in het restaurant van de camping. Niet veel bijzonders, maar wel lekker om niet te hoeven koken. Verder is hier alles Nederlands wat de klok slaat. Ik denk 80% is hier Nederlands, zoals te zien is op de foto die ik gisteren al op Facebook zetten.

Nog even verzinnen wat we morgen gaan doen, maar dat horen jullie morgen weer.

Remmem Gard Åndalsnes

Dag 19 Åndalsnes

Een slechte nacht gehad vannacht. De keelpijn die ik gisteren al had heeft nu doorgezet en ben heerlijk verkouden geworden. John, Ingrid en Natasja wilden vandaag toch op pad en zijn dus met zijn drieën weggegaan richting de Romsdalseggen. Ik ben rond 11 uur uit bed gekomen en heb zo nog wat uurtjes geslapen die ik vannacht miste. Na het ontbijt niets gedaan. Alleen maar een beetje suf voor mij uit zitten gapen.

Toch net na de middag samen met Karin een stukje gaan wandelen. Gisteren zijn John en ik al opzoek geweest naar een zandstrand wat hier 2,5 km. vandaan moet liggen. Maar we zijn toen door een echte Noorse regenbui overvallen. Vandaag was het beter weer en Karin en ik hebben uiteindelijk het strandje gevonden. Jammer dat er zoveel muggen zitten, maar het is prachtig. Er hangt zelfs een zipline die van de andere kant komt. Leuk voor de foto, dus er even aan gaan hangen.

Remmem Gard met de trollvegen

Het zandstrandje

Bij het zandstrand

Tokkelen

BBQ

BBQ Jaja

Zonsondergang Trollvegen

Terug in ons huisje flink van de zon genoten, die af en toe op het terras scheen. Maar als ie dan eventjes scheen was het echt heet. Rond een uur of 4 waren Ingrid, John en Natasja ook weer terug. Zij hebben de Rampestreken gewandeld. Een flinke klim omhoog via trappen die door Nepalese Sherpa’s zijn gelegd. Daar vandaan heb je prachtig uitzicht op het Romsdal. Iets wat ik vandaag zeker niet had getrokken. Jammer maar er komen nog een paar leuke dingen.

Het avondeten was de barbecue op twee wegwerp barbecues van een euro vijftig per stuk. Het was even spannend maar uiteindelijk branden ze beiden en hebben we al het vlees opgebraden. Natuurlijk niet alles op, want je hebt altijd te veel. Maar de buikjes zitten weer alle vijf lekker vol. Zojuist nog even genoten van een prachtige zonsondergang die zich afspeelde op de Trollvege wand. Nu weer tijd voor ontspanning en lekker verder snotteren. Morgen vertrekken we naar onze één na laatste stop.

chanant detail: Geen Geocaches gedaan vandaag....

Åndalsnes Trollstigen

Dag 18 Åndalsnes

De weervoorspellingen waren niet zo goed voor vandaag. We konden dus eens lekker uitslapen. Om 10 uur ben ik dus uit mijn oude bedje gerold en heb daarna met de andere langslaper John ontbeten. De rest was al een beetje aan het rondspringen. Ingrid en Natasja hebben de boel al een beetje verkend en Karin was lekker aan het ontwaken op haar gemak.

Rond een uur of elf zijn we noordelijk het Romsdal ingereden en bij de Trollstige omhoog gegaan. Via de elf haarspedbochten sta je zo bij Trollstigheim. Het uitkijkplatform waarvandaan er een mooi uitzicht is op de weg en de watervallen zoals Stigfossen. De plateaus zijn met een mooi wandelpad met elkaar verbonden. Iets wat er de laatste keer toen ik Noorwegen was nog niet was. Jammer van de bewolking, maar langzaam aan werd het steeds helderder. Mooie plaatjes geschoten en even later even door de souvenirwinkel en daarna een eindje verder, weg van alle drukte, nog even een Geocache gedaan. Daarna doorgelopen naar een waterval. Hier een uurtje lekker rondgehangen en toen weer terug naar de auto om weer de afdaling te beginnen. Op de terugweg nog enkele stops gemaakt, om daarna even boodschappen te doen bij de Rema 1000 in Åndalsnes. Taco’s en Barbecue staan de komende dagen op het programma. Maar toen we de winkel uitliepen was het ineens zwaar bewolkt en donker. De regen viel er soms flink uit. Dus vanavond geen barbecue.

Even in 28 seconden de Trollstigen op.

Bij thuiskomst zijn John en ik nog even een stukje gaan wandelen achter de Remmem Gard. Goed plan alleen als je dan 2 kilometer van het huisje bent en het begint weer te regenen dan heb je natuurlijk een heerlijk nat pak en soppende schoentjes. We hebben nog even geschuild in een hutje, maar op een gegeven moment zagen we zelfs de bergen niet meer. Dan toch maar door de regen naar het huisje. Sokjes, schoenen en broek drogen en niet veel later had Ingrid samen met Natasja de Taco’s voor elkaar. Aanvallen dus.

Vanavond is het lees en telefoon avond. Lekker niets. Geen TV, geen radio en de wifi is zo traag dat ik 2 uur bezig ben om 6 foto's te uploaden. Morgen hopen we op beter weer.

Trollstigen vanaf boven

Troll met Trollen

Waterval bovenop de Trollstigen

Remmem Gard

Boekje lezen

Remmem Gard Åndalsnes

Dag 17 Trondheim - Åndalsnes

Starting Location: Trondheim, Noorwegen

Final Destination: Åndalsnes, Noorwegen

Afstand: 350km.

Reistijd: 6 uur

Hotel: Remmem Gard

6 augustus 2017. Een drukke dag vandaag. Maar op zondag kun je pas op zijn vroegst om 8 uur ontbijten. Dat deden we dan ook maar. Om 8 uur start klaar aan het ontbijt. Meteen weer wat lunch pakketjes voor onderweg in elkaar geknutseld. Daarna uitchecken en de auto ophalen bij het station. Deze helemaal vol gestouwd, want ook de spullen van Natasja moeten mee. Slaapzakken in de auto en ook nog eens met drieën achterin. De eerste stuk van de reis ging richting The Atlantic road. Daarvoor moesten we eerst richting Kristiansund en dan via de Atlanterhavstunnel onder stuk Noorse zee door. Met een diepte van 250 meter één van de diepste tunnels van Noorwegen. Jammer dat we daarna weer tol moesten betalen, maar dat is niet anders in Noorwegen.

Net na de middag hield het op met regenen en hebben we even gepauzeerd in het plaatsje Bruhagen. Even onze lunch opgegeten, benen streken en even snel een Geocache oppikken. Het is dat Karin scherp was, want John en ik hadden het al opgegeven.

Toen kwam daar naar mijn mening de meest overrated journey in the World. The Atlantic road is nog steeds niet zo spectaculair als men hier vind. Wel mooi hoor, maar onze deltawerken zijn veel interessanter. Het is een weg, omdat er eigenlijk een treinspoor van wilde maken en daar zijn ze mee gestopt. Na een paar bruggetjes hebben we even gestopt, want ja hier stonden ook nog een berg campers en andere wagens. Omhoog geklommen op een heuvel om daar eigenlijk niets te kunnen zien van die bijzondere weg. Terug bij de auto was Natasja haar telefoon kwijt. Dus weer met zijn allen omhoog om de telefoon te zoeken. Ingrid vond hem gelukkig. De tweede stop was bij de Storseisundbrua. De bekendste van de bruggen. Hier hebben we nog even lekker een rondje gewandeld en natuurlijk even een ….. cache gedaan.

Daarna was het nog een uur verder naar iets bijzonders. De Trolkirka. Een waterval in een grot. Hiervoor moesten we nog wel eerst een flink stuk omhoog over een heel gezellig Noors keienpad. De zweetdruppeltjes konden we op een gegeven moment niet meer tellen maar toen we eenmaal was de vermoeidheid weer snel vergeten. We stonden voor de eerst grotingang en er kwam een flinke stoet mensen uit de tunnel. Voor ons het teken om de jassen aan te trekken en de zaklampen aan te zetten en de tunnel in te gaan. Het was er spekglad, maar wel een gave toer, door de 70 meter lange grot. Aan het eind van de tunnel viel er een waterval naar beneden. Tijd voor de fotosessie ook al was dit niet al te makkelijk. Nog even verser omhoog was een tweede tunnel. Hiervoor moest je met een trap naar beneden. Ook hier weer een waterval. Daarna was het weer terug naar de auto via de lange 3 kilometer tellende afdaling.

Atlantic road

Natasja Trollkirka

Karin Trollkirka

Ingrid Trollkirka

John Trollkirka

Michael Trollkirka

Trollkirka

Daarna moesten we nog ander half uur rijden naar ons nieuwe onderkomen. Remmem Gard waar we nu zijn is 200 jaar oud. Alles is schots en scheef, maar in eerste instantie ziet het er allemaal wel leuk uit. Morgen verder op verkenning in het Romsdal. Nu hopen op mooi weer, want helaas hebben bij aankomst het zonnetje niet meer gezien.

Trondheim

Dag 16 Trondheim

Vanmorgen rustig aan gedaan en pas om half 9 naar het ontbijt. Na het ontbijt nog wat relaxen op de kamer om vervolgens richting het vliegveld te gaan om Natasja op te halen. Het vliegveld is een mooi klein vliegveld en het was daar ook heel relaxed. Voor Karin meteen top, want er was een Starbucks. Binnen de kortste keren stond Natasja voor onze neus. De spullen in de auto en richting Trondheim.

Hier zijn we meteen naar het Kristiansten Fortress gereden. Wel even verkeerd gereden, omdat de navigatie in een tunnel niet wil werken, maar uiteindelijk zijn we ook daar weer gekomen. Een uurtje gratis parkeren is meer als zat. Op de vesting had je prachtig uitzicht op de stad. Er werd aan de lopende band getrouwd dus het zal voor die mensen wel romantisch zijn. Met de auto hebben we daarna de afdaling naar ons hotel ingezet. Op het gemakje reden we de smalle straatjes naar beneden en we kwamen weer precies bij het centraal station uit waar we onze auto weer parkeerde.

Natasja heeft even ons hotel bewonderd waarna we haar met z’n alle naar haar hotel hebben gebracht. Even inchecken en daarna bij de Starbucks (Jawel nummer 2) een broodje doen met een lekkere Red Eye. Daarna zijn we het winkelcentrum ingeschoten wat tegenover de Starbucks lag. Hier hadden ze nog leuke shirtjes. Dus die heb ik maar twee aangeschaft, want wassen kost hier een flinke duit. Voor een paar sokken vragen ze 6 euro. Dat doen we dus niet! We hebben zelf de sokken maar even door een sopje gehaald en deze hangen nu te drogen bij het raam. Hopen dat ze morgen droog zijn.

Kristiansten Fortress met Kunst?

Karin op de oude brug

Ook Natasja is er bij.

Bakklandet

Food market

Wat als de vrouwen aan het winkelen zijn?

Na het winkelen zijn we weer op ons gemak naar het oude centrum gelopen. Nu wat foto’s met daglicht van de oude houten huisjes aan de Nidelva. Hier heb ik ook nog even flink mijn kop gestoten. Zo hard dat ik niet eens kon blijven staat. De stuc van het beton af. Gelukkig viel het allemaal wel mee, maar moest toch even zitten. Na de huisjes zijn we de moderne stad ingegaan. Hier was één of andere food market. Allemaal eettentjes en druk dat het was. Ook hier nog even wat gewinkeld en daarna op het gemak richting station en haven waar een cruiseboot net vertrok. Hier hebben we meteen wat gedronken. Daar kregen we ook de ingeving dat het morgen weer zondag is en dat we vanaf morgen weer voor ons zelf moeten koken. Dus Rema 1000 here we come. Van alles ingekocht zodat we morgen kunnen eten.

Het eten in ons hotel was ook vanavond weer speciaal, maar wel heel lekker. Vooral het vlees. Een soort draadjes vlees. Het toetje was hetzelfde als gisteren en dat was prima. Het voorgerecht waren aardappelkroketjes met chips en een dipsaus.

Nu zitten we weer op onze kamer en het is alweer kwart voor tien. Nog even douchen en morgen verlaten we Trondheim weer. Nu gaan we met 5. Morgen weer verder….

Trondheim

Dag 15 Brønnøysund - Trondheim

Starting Location: Brønnøysund, Noorwegen

Final Destination: Trondheim, Noorwegen

Afstand: 371km.

Reistijd: 6 uur

Hotel: Scandic Nidelven Hotel

4 augustus 2017. De dag van vandaag was eigenlijk voornamelijk auto rijden. 6 uur toeren door het Noorse land. Het eerste deel was lekker zonnig en rustig we moesten naar het pond van Vennesund naar Holm. John heeft het mannetje van het pondje even lekker op zijn geld laten wachten, omdat John even wat kleingeld uit wilde geven. Maar de 1 bif en 3 voksen mochten aan boord.

Het was gewoon warm op het pondje. Nog even relaxen en daarna kilometers maken. 371 kilometer moesten er vandaag afgelegd worden en daar doe je in Noorwegen ongeveer 6 uur over. Onderweg kom je dan veel vrijdagmiddag rijders tegen. Waarschijnlijk willen die nog helemaal niet naar huis. Met een kilometertje of 70, in plaats van 90, lekker iedereen ophouden en dan voornamelijk ons!!!

Lekker gaar kwamen we aan bij ons hotel in Trondheim. We zitten weer in de stad en dan is alles weer wat lastiger. Geen parkeerplaats bij het hotel en de opmerking, “Oh hebben jullie halfpension”, kwam ook weer voorbij. Vol verwachting klopt ons hart. Wat zullen we nou weer krijgen?

De auto konden we volgens de receptie het best parkeren bij het station. Altijd leuk als ze daar net een nieuw parkeersysteem willen proberen. Mooie Noorse bordjes en John en ik snappen daar natuurlijk weer geen hout van. Wij dachten dat het kenteken gescand is en dat we daarna deze moeten invoeren om te betalen. Zo komt het ongeveer uit de vertaal app. Toch maar even terug naar de receptie van het hotel. Krijg je daar een dame die niet eens een auto heeft dus ook niet echt een antwoord kan geven. “Terug en betalen voor hoelang je er staat”, was haar opmerking. Wij dus weer terug. Staat daar één of ander mannetje van de parkeerdienst met die automaat te rommelen. Hij probeert van alles, maar hij liep mopperend weg en de Noren om ons heen begonnen ineens allemaal een app te downloaden. Toch maar even geprobeerd. Ja, we kregen een kaartje. Die hebben we maar voor de raam gegooid. Klaar ermee…

Terug dachten wij via de achterdeur naar binnen te gaan, maar helaas ging die niet open. Ingrid zagen we zitten en die hebben we gevraagd om de deur van binnenuit open te doen. Ingrid op toer door het hotel. Het duurde even, maar uiteindelijk mochten we binnen.

Even kleingeld kwijt raken

Doorkijken vanaf de bloemenbrug

Nidarosdom

Bakklandet huizen

Avond rood???

Daarna zijn we even een Multi cache gaan doen over de bruggen die hier om het hotel liggen. Hartstikke leuk en wel fijn om even de benen te strekken. Bij het loggen mijn telefoon laten vallen. De sukkel die ik ben. Nu zit er een scheurtje in het glas.

Daarna was het verrassingsmenu van het hotel. Ravioli als voorgerecht, Heilbot met mosselsaus als hoofdgerecht en crème brûlée met aardbeien, frambozen en verkruimelde fudge na. Was dit keer goed en lekker.

Na het eten hebben we nog even een rondje Trondheim gedaan. We zijn eerst richting de Nidarosdom gewandeld. Daar was een fesitval aan de gang met Noorse zangers. Dus zijn we doorgelopen over de Elgeseterbrug en dan langs de Nidelva weer langzaam noordelijk. Over de gamle bybrua weer het oude centrum in en natuurlijk nog even een fotomomentje van de Bakklandet huizen.

Terug bij het hotel sloten we dag weer af om een tijd te plannen voor het ontbijt.