Schurre afdaling

Dagje Rundum Thale

maandag 18 oktober 2021 – De zon scheen volop in de Harz vanmorgen. Een strak blauwe lucht deed ons vanmorgen besluiten om ons ontbijt boven te nuttigen. Prachtig uitzicht op de Brocken, met af en toe flinke zwarte rook van een stoomlocomotief die weer aan een rit begon. Vandaag stond een drukke dag op het programma. Veel bezienswaardigheden rond het dorpje Thale.

In Thale aangekomen hadden we de auto geparkeerd op een enorme parkeerplaats. En waar de Engelsen nog iets van kunnen leren. Helemaal gratis!!! Vandaar uit was een goede 10 minuten naar de lift die ons naar de top van de Rosstrappe bracht. Ook was er vanaf hier de stoeltjes lift de Hexentanzplatz omhoog, maar daar stond al een lange rij te wachten. Bij ons was het gelukkig een stuk rustiger. Karin vond de lift maar eng. Raar als je bedenkt dat we tijdens de wintersport dagelijks tientallen van die liften nemen.

Rosstrappe sessellift

Bovenaan gekomen liepen we samen op met een Duitser, die na later bleek zijn hondje aan het uitlaten was. Onderaan de lift had het beestje al geen zin om mee omhoog te gaan. En als hij dit rondje vaker moet lopen dan verklaard dit dat wel. Ze liepen met zijn tweetjes namelijk bijna hetzelfde ronde als wij.

Wij liepen op de top van de Rosstrappe rechtdoor, waar het baasje met het hondje meteen met de steile afdaling van de Schurre begon. Over grote en kleine stenen liepen wij de punten af die prachtig uitzicht gaven over de ravijnen van het Bodedal. Het waaide flink op de toppen van de Rosstrappe. Vanaf hier hadden prachtige uitzichten over de Grand Canyon van de Harz. De herfstkleuren gaven nog wat extra kleur aan deze prachtige vergezichten. Nadat we uitgekeken waren zijn we de steile Schurre naar beneden gelopen tot aan de Bodedal. Achttien haarspeldbochten tot aan het dal. Sinds vorig jaar is deze wandeling weer te doen, nadat deze elf jaar lang was afgesloten. Dit kwam door een landslide, waardoor de route geheel opnieuw gezekerd moest worden. Bijna beneden zwikte Karin haar enkel om. Even vloekend ging ze verder, maar gelukkig ging dat nog.

Harz Schurre Afdaling

In de kloof was het ineens een stuk koeler en liepen we langs de rivier. Hier zagen we de huisjes die we op de top nog bijna niet zagen staan. Hier en daar nog een foto, totdat we weer in de zon liepen waar ook de kabelbanen weer naar boven gingen. Eén naar de Hexentanzplatz en de andere waar we vanmorgen mee omhoog waren gegaan naar de Rosstrappe. We hebben hier in het zonnetje even heerlijk gezeten en ons broodje genuttigd. Terug bij de auto hebben we de navigatie ingesteld om naar de top van de Hexentanzplatz te gaan.

Harz Hexentanzplatz

Via het dorp Thale en een slingerweg ging het omhoog. We kwamen bij een gigantische parkeerplaats waar we wel moesten betalen. En druk dat het was. Gewoon niet leuk meer. Het leek wel of half Duitsland op deze bult stond. Dit is iets wat we niet leuk vinden en binnen een half uur waren we dan ook alweer vertrokken. We hadden nog wel even tijd gevonden om op de foto te gaan met de Heksen en duivels die hier stonden. Ook het uitzicht was weer prachtig.

Harz Uitzicht Hexentanzplatz

Omdat we binnen het half uur weer terug waren bij de auto mochten we gratis de parkeerplaats verlaten. Terug richting het dorpje Thale waar we het DDR museum gingen bezoeken. Via een echte DDR flat mochten we in een 50 jaar oude lift omhoog tot de zesde etage. Daar lieten we de Harzcard zien en maakte we een sprongetje terug in de tijd. Toch wel leuk om te zien hoe het er aan deze kant van Duitsland destijds was.

Als laatste op het programma van vandaag stond het Hamburger Wappen. Het Hamburger Wappen is een rotsformatie vlakbij het plaatsje Timmenrode. Het uiterlijk van deze zandsteenformatie, doet denken aan het wapen van de Hanzestad Hamburg met zijn drie torens. Wij moesten goed zoeken, maar dat doet er niet zo toe. De wandeling ernaar toe was langzaam omhoog via een breed pad. Je loopt de hoek om en ineens stond je dan oog in oog met de rotsformatie. Natuurlijk hebben we weer enkele prachtige plaatjes geschoten alvorens we probeerde een labcache te doen. Helaas bleek het nogal een wandeling te zijn en zijn we na wp2 richting auto gelopen.

Harz Hamburger Wappen

Nog even langs de Aldi om enkele boodschapjes te doen, om daarna in ons appartement heerlijk de dag af te sluiten met een biertje. Enkele hamburgers op de grill en verder met onze Vlaamse serie. De grill was echt een super idee. De hele woonkamer stinkt erna.