Basteibrug

Basteibrug en Königstein

woensdag 21 juli 2021 – Vandaag duiken we in de romantiek van Duitse staat Saksen. Na alle indrukwekkende uitzichten die we de afgelopen dagen hebben gehad waren vandaag de burchten aan de beurt.

Lekker vroeg

De dag begon om half acht. Snel even wat broodjes smeren en op pad naar de Bastei. Een paar dagen geleden hebben we de omgeving daar al even verkent en dat was nu wel handig, want zo konden we 300 meter van het hotel parkeren.

Bastei Brug

De Bastei Brug is erg populair bij iedereen die de Säksische Schweiz bezoekt. De brug verbindt meerdere rotsen met elkaar. In 1851 werd de oorspronkelijke houten brug met de huidige brug uit zandsteen vervangen. De 76 meter lange brug is sprookjesachtig mooi en biedt een geweldig uitzicht over de onderliggende kloof. Langs de wandelroute komen we vele uitzichtpunten tegen, en elke keer is het uitzicht weer even indrukwekkend. Natuurlijk schieten we tientallen foto’s. Op de terugweg doen we bij het Basteiaussicht nog even een Geocache. We moeten wel eerst even door en om de bouwwerkzaamheden heen naar de cache zoeken.

Basteibrug

Het was heerlijk rustig en pas toen we terug liepen naar de auto, werd het drukker en drukker. Tijd om weer te vertrekken. Nog een laatste foto van de rotsformatie en de auto in. Eerst nog even betalen, want dat moet hier overal. Zelfs midden in de bossen.

Omweg

Daarna zijn we richting vesting Königstein gereden. Een afstand van hemelsbreed 3 kilometer, maar met de auto 25 minuten. Dit omdat we over de Elbe moesten en dat dit alleen in Pirna of Bad Schandau kan. Vesting Königstein is prominent aanwezig en in de wijde omtrek zie je haar staan, hoog boven het landschap uitstekend.

Onderweg zijn we eerst nog even gestopt om een 5 sters cache te doen. Kletter König kunnen we afvinken. 5 sterren voor een klimcache van 2 meter hoog? Maakt niet uit we hebben hem.

Königstein

vesting Königstein

Door naar de parkeergarage van de vesting Königstein. Deze ligt halverwege de tafelberg. Maar voordat je in het voormalige fort bent, moet je eerst naar boven. Een wandeling van de parkeergarage naar de entree van het fort duurt ongeveer een kwartier. Weer een klim partij en ja hoor de zweetdruppeltjes begonnen alweer te komen.

Wanneer we boven komen, vallen pas echt de enorme muren op. Kaarsrecht gaan ze naar boven. Als we de poort passeren, volgt misschien nog wel de steilste beklimming. De helling brengt ons naar de binnenplaats.

Wat eerst?

Op de binnenplaats moesten we eerst eens even goed kijken. Wat een gebouwen staan hier en bijna overal kun je naar binnen mits je een mondkapje opzet dan. Verschillende gebouwen zijn ingericht als musea. De ene groter dan de ander. We bezoeken de oude waterput, een kerk, zien hoe de stallen eruit zagen en bezoeken de oude wijnkelder. Hier lag ooit het grootste wijnvat ter wereld: bijna 250.000 liter groot!

Wijnvat

Het mooiste museum in de vesting Königstein is gevestigd in George’s Castle. Hier is een expositie over de gevangen en hun behandeling door de eeuwen heen. Hier moet de rugzak in een locker gedaan worden. Maar aangezien we geen cash geld bij hadden zijn we één voor één even door dit museum gegaan.

Königstein

Na de musea hebben we ook nog even een rondje over de muren van de vesting gelopen. Hiervandaan heb je een geweldig uitzicht over de glooiende omgeving en over de rivier de Elbe. Her en der steken tafelbergen, zoals de eerder beklommen Lilienstein, omhoog.

Hilfe

Na drie uur waren we weer terug bij de parkeergarage. Even de parkeerkaart afrekenen was er niet bij. De EC betaalpas werkt hier dus niet. Dan maar even op de knop Hilfe. De dame aan de andere kant vertelde ons dat alleen de Duitse EC kaarten werkte. Daar zijn we weer… Welkom in één Europa. Dan maar cash geld erin en de auto in.

Karin wilde graag de Bastei nog van beneden zien. Dus vanaf de vesting zijn we naar Kurort Rathen gereden. Onderweg kregen we nog een paar mooie uitzichten op de vesting te zien. In Kurort Rathen vond Karin het nog niet eens een foto waard. Dus dan maar terug richting ons appartement.

Kirnitzschtalstraße

Nog even kijken in hoeverre de Kirnitzschtalstraße open was. Jammer voor ons nog niet ver genoeg om vandaar naar de Kuhstall en kleiner Winterberg te wandelen. Nog even bij de gele trammetjes gekeken, maar daar bekroop ons het gevoel van ramptoeristen, dus maar weer snel in de auto en naar het appartement.