Blejsko jezero

Afstand: 10Kilometer.

Reistijd: 15000 stappen

Hotel: Garni Hotel Jadran

3 mei 2018 – Bled. Vandaag zijn we Bled onveilig gaan maken. Niet heus, want alles was zo’n beetje gesloten. Dat later, want we begonnen natuurlijk met het ontbijt in ons aan renovatie toe zijnde hotel. De bedden zijn in ieder geval slecht. Au in de rug en eerst even opstarten alvorens we naar het ontbijt konden. Het ontbijt zou niet zo goed zijn volgens de recensies. Dat viel allemaal best wel mee. Alleen de koffie is hier nog slechter dan in het ziekenhuis.

Na het ontbijt zijn we de andere kant van lake Bled gaan opzoeken om daar gigantisch naar boven te schouwen. 3 jaar geleden, op de dag af liepen Mount Ngauruhoe omhoog in nieuw Zeeland en vandaag doen we het een klein beetje over met deze klim. Net zo stijl maar dan minder lang. Vannacht had het geregend en de stenen bedekt met bladeren en zand waren spiegel glad. Karin ging zelfs onderuit bij de afdaling en wilde even iets grijpen. Een boom met takken spiesde haar hand. Maar op de top hadden we prachtig uitzicht op lake Bled en omgeving. Hier hebben we even lekker zitten opdrogen. We waren beiden zeiknat van het zweet. Daarna de afdaling ingezet en nog even bij de andere viewpoints gekeken. Terug bij de parkeerplaats snel terug naar het hotel met de geblesseerde Karin. We hebben het middageten lekker genuttigd op ons balkon en daarna heerlijk even niets gedaan. Leuk om te zien hoeveel geld er hier opgehaald wordt met parkeergeld. Kosten per auto a 5 euro. Hebben even zitten rekenen dat men hier op een slechte dag minimaal 1600 euro opgehaald wordt op 65 parkeerplaatsen. Och je moet wat.

Daarna zijn we naar de Vintgar kloof gereden, via een weg waarvan ik denk. “hoezo stuur je hier zoveel toeristen overheen”? Bij aankomst was het lekker rustig. Natuurlijk was het rustig, want de kloof was gesloten. Je kon er maar een klein stukje in. Dat hebben we natuurlijk ook gedaan, maar verder dan de eerste brug kwamen we niet. Daarna hebben we nog een stuk omhoog gelopen langs het hike pad wat buitenom de kloof loopt. Maar veel meer hebben we van de Vintgar kloof niet gezien. Gesloten voor onderhoud.

Op zoek naar iets anders dus. Kasteel Grad Kamen, moest een mooie kasteel ruïne zijn. Dus koers gezet daarheen. Het was een leuke rit, omdat alle wegen rondom Bled worden voorzien van een nieuwe laag asfalt. Alles dus afgesloten en dan schiet het niet op. Uiteindelijk aangekomen bij het kasteel, hangt er bord. Gesloten i.v.m. restauratie werkzaamheden. We worden er een beetje gaar van, maar ook dit was dicht. Dan maar terug naar het hotel. Even aftanken voor morgen, bier ingeslagen en er heerlijk van genoten op ons terras. Daarna zijn we nog even spareribs gaan eten bij de buren. Karin werd nog een beetje versiert, omdat ze roos kreeg en nu liggen we alweer languit op die doorgezakte bedden. Morgen weer een stuk noordelijker via Oostenrijk en Duitsland.