Flydalsjuvet

Dag 20 Åndalsnes – Kaupanger

Starting Location: Åndalsnes, Noorwegen

Final Destination: Kaupanger, Noorwegen

Afstand: 336km.

Reistijd: 5:15 uur

Hotel: Vesterland Feriepark

9 augustus 2017 – Kaupanger. Vanmorgen hebben we onze prachtige plek bij Remmem Gard weer verlaten om weer verder te trekken richting het zuiden van Noorwegen. Langzaam komen we steeds dichter bij Bergen waar we onze boot terug naar Denemarken hebben. Nog twee adressen en dan zit de roadtrip er weer op.

We zijn vanuit de Remmem Gard eerst weer de Trollstigen opgereden. De zon scheen en er was hier en daar een klein wolkje te zien. Geen bussen en hordes met toeristen om kwart voor negen op de Trollstigen. Alleen een promotie van één vermoedelijk nieuwe DAF truck. Grappig om te zien. Onderweg konden we rustig even stoppen bij de Stigfossen brug. Hier wordt je lekker nat gesprayd door de waterval die van helemaal boven zich een weg naar beneden zoekt. Bovenop hebben we nog een korte stop gemaakt. Daarna zijn we langzaam aan de noordelijke kant weer naar beneden gereden.

De volgende stop was Geiranger. Het prachtige fjord was alweer overspoeld met campers en toeristen toen we daar arriveerde. We zijn dan ook maar meteen doorgereden naar de Fydalsjuvet. Er is een speciale parkeerplaats voor gemaakt, maar bijna niemand weet de karakteristieke plaats te vinden. Jaren geleden heb ik in Geiranger een paar dagen vertoeft en heb de plek toen gevonden. Als je daar nu terug komt is er best wel veel veranderd. Nog meer parkeerplaatsen, wc’s en informatieborden. Het pad naar de plek is afgezet, maar je ziet het nog wel lopen. Dus over de afzetting en fotootjes klikken. Sommige andere toeristen zie je dan denken, “Wat zijn die daar aan het doen?” Die hebben dan het geluk ook die bekende foto te maken zoals wij die hebben.

Na Geiranger zijn we via Lom de 55 opgedraaid. De Sognefjell is één van de bekendste bergwegen van de wereld en loopt over het dak van de Jotenheimen. De berg bereikt een hoogte van dik 1400 meter en het is prachtig bovenop. Gletsjers en gletsjermeren, geen bomen en heerlijk fris. Prachtig om deze weg alweer voor de 5de keer te rijden. Het laatste stuk was een flinke afdaling richting het Lusterfjord. De weg is heel vaak zo smal dat er maar 1 wagen door kan. Dus veel stoppen om elkaar voor te laten. Zeker als je dan een wat oudere Noor voor je hebt die niet weet hoe breed zijn auto is. Via het Lusterfjord kom je dan bij het Sognefjord. Hier slapen we weer 2 nachten vlak bij het plaatsje Kaupanger. Een soort Centerparks met blokhutten. Natasja slaapt op de tweepersoons uitklapbank. Ik en Karin in het krakkenmikkerige stapelbed en John en Ingrid dit keer in het tweepersoons bed. Blijken we toch nog steeds niet onze slaapzakken nodig te hebben die we al bijna 3 weken met ons meesleuren.

We zijn vanavond nog even uit eten geweest in het restaurant van de camping. Niet veel bijzonders, maar wel lekker om niet te hoeven koken. Verder is hier alles Nederlands wat de klok slaat. Ik denk 80% is hier Nederlands, zoals te zien is op de foto die ik gisteren al op Facebook zetten.

Nog even verzinnen wat we morgen gaan doen, maar dat horen jullie morgen weer.