Schloss Schönbrunn

Dag 5 Wenen

Starting Location: Wenen, Oostenrijk

Final Destination: Wenen, Oostenrijk

Afstand: 14000 stappen.

Reistijd: de hele dag

Hotel: Ibis Styles Wien City

26 april 2018 – Wenen. Gisteren was het nog bijna 30 graden, maar vandaag was het druilig en nat met nog geen 15 graden. De weerapp had ons al gewaarschuwd dus vanmorgen hebben we eerst uitgeslapen. Om half tien richting het ontbijt en pas daarna richting de metro om naar Schloss Schönbrunn te gaan.

We gaan deze ochtend voor de binnenkant van het zomerpaleis van Sisi. Nadat we de kaartjes voor de Grand Tour hadden gekocht bleken we iets te snel bij de hoofdingang te zijn, want bij de ingang moesten we nog 10 minuten wachten alvorens we erin mochten. Doen ze waarschijnlijk om alle bezoekers een beetje te spreiden. Eerst maar eens onze rugzak achterlaten, wat je ook verplicht was. Wat zijn ze toch bang dat je een mooie foto maakt en dat jullie dan allemaal niet meer komen. Wat een onzin, want als je zoiets beleefd is het toch anders dan als je een foto ziet. Google helpt je altijd om alsnog een plaatje te vinden. Wat een pracht en praal allemaal. Elke ruimte weer anders en ik moet zeggen dat ik het zelfs mooi vond. Ook de audiotour maakt het geheel allemaal wat leuker om naar te kijken. Een dik uur later stonden we buiten. Het regende nog steeds, maar volgens de weerapp werd het over 15 minuten droog.

We zijn toen nogmaals de tuin ingelopen. Blij dat we deze afgelopen week al hadden bezocht met een heerlijk zonnetje. Nu met wat minder goed weer, maar niet minder mooi. Even een paar Geocaches oppikken en foto’s bij de Gloriëtte. Het theehuis wat bovenop een berg staat. Vanaf hier heb je weer een mooi uitzicht over Wenen. Om 14:00u waren we eindelijk uitgekeken bij Schönbrunn en moesten toen nog eens gaan bedenken wat we konden gaan doen. “Misschien zijn de Hundertwasser huizen wel iets”?

Hup de metro in, waar we bijna bekeerd werden tot streng gelovigen. Karin vond dat weer lachen, want deze oude man liet zich niet zomaar afschepen en had zelfs een Nederlandse vertaling van zijn boodschap bij. Een ritje van 12 minuten bracht ons aan de andere kant van de stad, maar niet alvorens we groot op de raam “MOSES”, zagen staan. Zal het dan toch?

Aan de andere kant van de stad hebben we dan eindelijk een Starbucks bezocht. Jawel het moest ervan komen. Een Red Eye en even uitrusten. De dag van gisteren heeft er toch goed ingehakt. Pijn aan de rug (was natuurlijk al 13 weken), linker voet (nieuw) en aan de rechter grote teen (nieuw). We worden oud…. Vanuit de Starbucks ging het richting de Hundertwasserhaus. Hundertwasser was uniek in zijn werk. In zijn architectuur is de invloed van Gaudí te zien, vooral in de organische vormen en het tegel- en mozaïekwerk.

Na dit korte bezoekje waren we er eigenlijk wel klaar mee. Alles doet pijn en 2,5 halve dag stad is voor ons al een hele opgave. Gelukkig hebben we Praag uit deze reis geschrapt. Morgen gaan we langzaam richting de natuur. Iets wat voor ons toch altijd hoger op het verlanglijstje staat. De eerste kennismaking met Kroatië. Voor nu moesten we nog eerst terug naar het hotel. Helemaal met de tram met maar 1 keer overstappen terug naar het hotel. Heerlijk uitgerust zijn we later eens gaan kijken bij een restaurant om de hoek. Eten op zijn Amerikaans. Binnen 45 minuten stonden we weer buiten. Vanavond even niets een beetje uitrusten en morgen laten we Wenen achter ons.