Wutachschlucht

Dag 6 Fahl

Starting Location: Fahl, Duitsland

Final Destination: Fahl, Duitsland

Hotel: Lawine

22 maart 2019 – Fahl.  Geen skiën vandaag. De pistes in het vooral lager gedeelte vonden wij te slecht om er nog een dag aan vast te plakken. Vandaag dus een stevige wandeling op het programma.We hebben vanmorgen lekker rustig aan gedaan. Weer lekker ontbeten en natuurlijk een extra broodje voor onderweg. Een extra bakkie koffie en na de dagelijkse lozing op het toilet konden we op pad. Hiervoor moesten we toch nog wel een flink stukje rijden. Mijn oog was gevallen op de Wutachschlucht en de bijbehorende Geocache. Vanaf het hotel was het toch nog 42 kilometer rijden.

Aangekomen in Bachheim scheen het zonnetje alweer heel fanatiek en was het 9 graden. We waren de enigste op de parkeerplaats. Heerlijk rustig dus. Waypoint 1 in de GPS en afdalen maar richting het riviertje. De Wutachschlucht is een avontuurlijke wilde riviervallei in het Zwarte Woud. De Wutach met zijn zijrivieren vormen een overweldigend oerlandschap met romantische kloven en ongerepte bossen. Met de gekozen Geocache doorkruisen wij 3 schluchten. De Wutach-, Gauchach- en de Engeschlucht.

Het eerste stuk had prachtig brede paden met heel veel sneeuwklokjes en stuken met prachtige smalle wandelpaadjes langs de kloof. Via enkele mooie bruggen ging het linksaf naar de Gauchachschlucht. Een smallere rivier en iets minder spectaculair. Mooi om te zien is dat hier bevers bezig waren bomen doormidden te bijten. Op de splitsing met de Engeschlucht zijn we even gaan zitten. We hebben daar ons broodje opgegeten en moesten toen nog 5 kilometer terug richting Bachheim. Wat een avontuur was dit stukje zeg. Een pad net zo breed als je voet en een diepte van 30 tot 50 meter stijl naar beneden waar het riviertje stroomden. De bomen staan hier zo stijl op sommige hellingen dat ze op een gegeven moment spontaan naar beneden vallen. Zo ook net na een bruggetje. We moesten flink klimmen om weer op het pad te geraken. Tot onze enkels in de blubber en de handjes vol slijk.

Niet veel later kwamen we twee mannen tegen die we al eerder hadden gezien. Deze bleken van de naturschutz te zijn. Wij vertellen over het slechte pad en de boom die was omgevallen. Zeiden ze heel droog, “Oh dat is normaal in deze tijd, het seizoen begint pas in april”. Prima, dachten wij. Succes met de verdere wandeling en door naar de Geocache. Deze lag er rustig bij en was snel gevonden. Nog een kilometer terug naar de auto en zo konden er weer 13,5 kilometer op de dagteller bijgeschreven worden.

Rond 15:00u waren we terug in het hotel. De beentjes omhoog, even douchen en om 17:30u aanschuiven voor het diner. Nu liggen we weer uit te buiken. Helaas morgen weer terug naar huis. Al met al weer een prachtige week.