Dag 6 Tokoroa – Waitomo Caves

Starting Location: Tokoroa, Nieuw Zeeland

Final Destination: Waitomo Caves, Nieuw Zeeland

Afstand: 128 km.

Reistijd: 1,5 uur

Hotel: Waitomo Caves Hotel

1 mei 2015 – Waitomo Caves. Nu dat we voor het eerst met zijn tweeën in Nieuw Zeeland zijn, moest het er vandaag van komen dat ik de grote wagen moest gaan besturen. Rechts instappen en natuurlijk links rijden in een onbekende wagen.

Om deze dagen totdat we Manuel weer tegenkwamen op te vullen zijn we naar Waitomo gereden. Hier zijn de wereld bekende Waitomo Caves. ‘Wai’ betekend water en ‘Tomo’ betekend gat of schacht. Verspreid over in deze omgeving liggen verschillende ‘watergrotten‘. In de grotten liggen rivieren en de grotten worden verlicht door oplichtende beestjes. Het is alsof je in een sprookjeswereld begeeft of onder een spectaculaire sterrenhemel. Een rondleiding door één van de grotten is voor veel mensen een hoogtepunt van hun reis door Nieuw-Zeeland. De drie belangrijkste grotten; de Glowworm Cave, Ruakuri en Aranui

Voor morgen gaan we dan ook zo’n grot bezoeken. Echter niet saai in een bootje, maar dan met iets meer actie. Met Black Water Rafting gaan we lekker dobberen in een autoband. Maar dat is voor morgen.

Nu reden we door het prachtige Tuletubbie landschap van Nieuw Zeeland.Voor de komende twee nachten slapen we in het Waitomo Caves Hotel. Het ziet er aan de buitenkant prachtig uit, maar eerlijk gezegd is het flink aan renovatie toe.

Toen we daar aankwamen leek het wel uitgestorven. Op het gemak konden we inchecken en onze kamer bekijken. Het kraakt en het piept overal. We hebben zelfs een prachtig 70 jaren lamp met lampenkap in de douche / toilet en een betonplaat als bed.

Nadat we het hotel hadden bekeken zijn we naar de Black Water Rafting gereden om een toertje te reserveren voor morgen. Flink wat nieuw Zeelandse dollars lichter mogen we morgen mee op de Black Labyrinth tour van ongeveer 3 uur.

Daarna zijn we doorgereden naar de Ruakuri bossen en hebben hier een prachtige wandeling gemaakt. Met de GPS in de hand liepen we de Ruakuri Bushwalk. Nog even gekeken bij een prachtige grote en hebben diverse Geocaches onderweg gedaan.

Het was nog vroeg, maar al een stuk drukker toen we terug kwamen bij het hotel. Tijd om nog een wandeling te maken rondom het hotel, waarna we de tripadvisor raadpleegde om een leuk restaurant te vinden. Ons oog viel Huhu. Een leuk restaurant niet al te ver van het hotel.

Na het eten was het terug naar het hotel en lekker vroeg onder de wol.