Medulin

Dag 9 Plivice – Medlulin

Starting Location: Plitvice Jezera

Final Destination: Medulin

Afstand: 332 Kilometer.

Reistijd: 4 uur 15 minuten.

Hotel: Park Plaza Belvedere Medulin

30 april 2018 – Medulin. Het was weer een reisdag vandaag. Van Plitvice naar Medulin aan de Adriaanse zee in Istrië. Vanmorgen dus wat later opgestaan. We hoefde natuurlijk niet meer het park in en dan is het heerlijk rustig in de ontbijtzaal. Niet vechten om een plekje maar gewoon zitten waar je wilt. Even wat broodjes gemaakt voor onderweg. De spullen weer richting auto gesleurd en deze eerst maar eens ontdaan van alle stuifmeel en andere rotzooi. Ons blauwe autootje ziet voortaan meer geel dan blauw. Na een paar flesjes water konden we weer wat zien en was het over het platte land richting westen.

De tolwegen in Kroatië zijn op dit stuk heerlijk rustig. De vrachtwagens die je hier tegenkomt kun je op één hand tellen. Echter zijn wij waarschijnlijk de enigste die zich aan de snelheidsbeperkingen houden. Iedereen blaast hier ons voorbij terwijl ook wij al iets te hard reden. Op de B wegen is dat ook niet te doen, zoals ik al had verteld in mijn eerdere blog. 60, 80, 50 en dan weer 90 blijft maar gaan. Waarschijnlijk hebben ze een abonnement bij de bord leverancier afgesloten en bleken ze later minder borden nodig te hebben.

Het heuvelachtige landschap werd steeds bergachtiger. Even later reden we bij Opatija Istrië binnen. De eerste blikken op de Adriatische zee waren jammer genoeg een beetje flets omdat het nogal heiig was. Je kon nauwelijks de zee van de bergen onderscheiden. De snelweg werd éénbaans en in een stoet van auto’s reden we richting Pula. Wij bleven lekker achter een busje hangen die zich mooi aan de snelheid hield. Dat die andere dan lekker gek wilde doen en in onoverzichtelijke plekken wilden inhalen moesten ze zelf maar weten. Onze Ford is geen raceauto en zeker niet in de bergen.

Net voor Medulin nog even de wagen volgegooid met benzine, zo kunnen we hier weer vooruit. Aangekomen bij het hotel volgens de navigatie, bleek het helemaal niet het juiste hotel te zijn. We moesten nog een kilometer verder zijn. Waarschijnlijk gebeurde dit wel vaker, want de dames bij de receptie vroegen meteen voor welk hotel we hadden geboekt. Het hotel waar we nu zitten is echt zo’n toeristisch bolwerk. Met zwembaden, strand een kinderopvang, noem het maar op. We hebben vanmiddag dus ook heerlijk zitten lamballen op een terras van ons hotel nadat we de boulevard hadden afgelopen. Hier was nog niet zoveel te doen. Ons vermoeden is dat dit allemaal nog voorseizoen is en dat dit over een maand wel anders is. Na een paar grote pilsjes op het terras hebben we de tripadvisor maar eens geopend. Het beste restaurant uitgezocht en zijn we daar heengegaan. Jawel… Niemand op het terras. Heerlijk zitten eten en via de plaatselijke buurtsuper terug naar ons hotel.