Het luchtalarm gaat!!!

zondag 18 juli 2021 – Zoals ik gisteren al vermelden regende het hier weer eens pijpenstelen. Dat had ook hier tot gevolg dat de straten van Bad Schandau en Krippen omgetoverd werden tot wilde rivieren. Veel kleine rivieren zijn na hevige regenval buiten hun oevers getreden.

Wat een herrie

Vanmorgen om 7.35u ging ineens het luchtalarm en werden we ruw uit onze slaap gewekt. Wat moeten we hiermee? De eigenaar van het hotel was er niet en ook andere gasten maakte zich niet zo druk. Om 8 uur sprak ik dan eindelijk de eigenaar. Hij verzekerde ons dat er hier geen probleem is en dat het alleen om het centrum van Bad Schandau en Krippen ging. Met het luchtalarm werden de lokale hulpverleners opgeroepen. Ik zei hem nog dat wij daarvoor telefoons hadden uitgevonden. Dus we waren een beetje gerust gesteld.

Geluk

Maar als je dan op internet gaat kijken, dan moeten we toch weer concluderen dat we voor de tweede keer deze vakantie goed wegkomen. Eerst in Valkenburg en nu wilde ik eigenlijk Hotel Garni Grundmühle in Krippen boeken. Dat ging niet omdat deze vol zat en nu zitten we in Prossen. We zullen het maar geluk bij een ongeluk noemen, want anders had vandaag onze auto ontdaan moeten worden van een halve meter modder.
Vanmorgen nog even wat gekletst met de eigenaar. Hij vond het allemaal niet zo heftig. We hebben in ieder geval de broodjes geregeld. Elke dag verse broodjes als service aan onze deur.
Daarna zijn we even langs de Elbe gewandeld en verwonderd naar deze rivier gekeken. Wat een giga stroming, met heel veel bomen en rotzooi. Nog even een Geocache gedaan en toen we terug waren even richting de Lidl. Volgens Google Maps was deze weg afgesloten, maar we reden er zonder pardon naar toe. Hier en daar waren enkele bewoners nog aan het puinruimen.

Tourtje

Na het bezoekje aan de supermarkt was het een beetje rondtoeren in de omgeving. De zon scheen inmiddels en dan is alles meteen een stuk mooier. We hebben de Lilienstein van onder bekeken en besloten om deze vanavond te beklimmen vanuit het hotel. Mooi voor de zonsondergang. Daarna zijn we doorgereden naar de Bastei en deze van boven benaderd om te kijken of we daar komende week kunnen parkeren. Het was hier druk, dus als we gaan dan gaan we lekker vroeg. De parkeerplaatsen zijn gemakkelijk te bereiken vanuit ons dorpje. Lekker binnendoor over wegen met 12% hellingen en afdalingen.

F1 & Tour

Terug in ons hotel hebben we maar eens naar de F1 gekeken. Een paar bochten en Max ging met 280 en 51G de muur in. Jammer volgende keer beter. Na de F1 hebben we hamburgers gegeten en nog het laatste stukje van Tour gekeken. Daarna was het tijd voor de beklimming van de Lilienstein.

Pffff

Net na zeven uur zijn we vanaf het hotel de berg opgelopen. Wat een klim was dit, maar na 45 minuten afzien waren we bovenop de top. Flink zwetend liepen we daar rond. Prachtige uitzichten en een ondergaande zon.

Flink wat foto’s later was de zon ineens weg en begonnen we met de afdaling. Het schemerde al en hier is de schemer dan toch korter dan in Nederland. Halverwege de afdaling hebben we de telefoon maar gebruikt als zaklamp, want het werd wel heel donker. In het donker kwamen we weer aan bij ons appartement. Tijd om te douchen en natuurlijk een biertje.