Kamp Westerbork

dinsdag 6 juli 2021 – Het was vandaag weer tijd om Spier achter ons te laten. Tijd om verder te gaan naar Sneek. Aangezien dit maar een uurtje rijden was hadden we gisteren al bedacht om eerst naar kamp Westerbork te gaan.

Vanaf de parkeerplaats van het museum is het 3 kilometer wandelen over het melkwegpad of over het bospad. Heen nemen we de 2,7 kilometer lange Melkwegpad en kwamen na een dik half uur bij de ingang van het kamp. Aan de linker kant zagen we als eerst de commandanten woning. Compleet ingepakt in een glazen cocon, omdat dan het huis beschermd wordt tegen de elementen. Bij de slagboom werden we aangesproken door één van de vrijwilligers. Wat ze konden doen om het één en ander beter te maken. Karin gaf haar gegevens hiervoor af en kregen zo ook nog de landkaart mee van het terrein. We liepen langzaam langs alle bezienswaardigheden. De veewagen, de sterren voor elke gedeporteerde Jood en de treinrails. Kamp Westerbork maakt op ons een stuk minder indrukwekkende indruk dan dat we hadden bij Auschwitz en dat is eigenlijk ook wel logisch. Misschien dat ze hier nog wat aan kunnen doen. Iets voor de enquête die Karin binnenkort toegestuurd krijgt.

Na het bezoek zijn we via het 2,6 kilometer lange bospad terug gelopen naar de auto. Onderweg kwamen we tot twee maal toe gasten van het hotel tegen. Terug bij de auto hebben we even de schoenen gewisseld en koers gezet naar Assen.

Naar Assen

In Assen wilde ik toch nog even bij Bever buitensport kijken naar andere schoenen. Allemaal leuk en aardig via Zalando, maar even passen is toch wel fijn. Ik pas even wat en ondertussen ziet Karin On Running Cloud schoenen die ze prachtig vind. Enig nadeel is dat de dame van Bever deze aanheeft en de schoenen van de collectie van vorig jaar zijn. Nadat we gepast hadden was het weer snel terug naar de auto. We hadden de parkeerautomaat maar 40 cent gegeven en moesten dus snel zijn.

Winderig

De navigatie stuurde ons via Groningen naar Sneek. Een stormachtige wind deed de fietsen achterop flink op en neer deinen. Het hotel ten zuiden van Sneek is modern. Ook weer groot, alleen werkt tot op heden de WIFI niet. De fietsen staan voor nu in de fietsenstalling. Voor vandaag verder een rustdag omdat Karin zich niet helemaal lekker voelt.

Hotel vergelijk

Na een paar uurtjes en een dutje was Karin weer boven Jan en konden we naar het avondeten. Wat een verschil tussen de beide van der Valk Hotels. In dit hotel was het restaurant veel luxer groots en veel minder personeel terwijl het net zo groot was. De menukaart was gelukkig niet hetzelfde en konden zo kiezen voor andere gerechten. De borden waren nog voller dus echt afvallen is er deze vakantie niet bij. De Affligem is ingeruild voor een Sneker Pijpke. Karin heeft dan liever nog een wijntje, maar ik vind hem wel lekker. Ook hier weer zijn ze een drankje vergeten. Het lijkt wel normaal te worden, maar de Port bij Karins kaasplankje stond nu weer niet op de rekening.

Morgen maar eens kijken wat we gaan doen in Sneek. Nu komt het af en toe met bakken uit de hemel. Morgen eerst maar eens kijken wat het weer doet. Nu eerst maar eens even het nieuws kijken want zojuist is Peter R de Vries neergeschoten in Amsterdam.