Fjordline Bergen-Hirsthals

Dag 24 en 25 Kinsarvik – Bergen – Waalwijk

14 augustus 2017 – De laatste dag in Noorwegen is helaas weer aangebroken. We zijn lekker vroeg wakker om daarna snel de spullen in de auto te droppen en de bungalow leeg op te leveren. Van Kinsarvik rijden we daarna daarna richting Bergen, om Natasja af te zetten bij het vliegveld. Het was even zoeken op de navigatie, want ik was vergeten om de poi’s van de laatste trip in de Garmin te zetten.

Bergen

De reis naar het vliegveld duurde toch weer 2 uur. Bij het vliegveld aangekomen reden we richting de korttid parkeerplaats en namen afscheid van Natasja. Wat een luxe. Lekker vliegend naar huis. Binnen 2 uur zou zij alweer in Amsterdam zijn en wij nog niet eens op de boot. Wij zijn daarna richting het centrum van Bergen gereden om daar de kade te zoeken waar een Fjordline boot zou moeten liggen. Het bleek dezelfde haven te zijn als vanwaar de Hurtigruten boten vertrekken. Deze Hurtigruten blijven tot op de laatste dag van de vakantie als een rode draad door de vakantie lopen. Geen boot dit keer maar wel een bus met het logo erop.

Wachten op de boot

We stonden daar als 2de auto en waren dus ruim op tijd. Geen boot te zien, maar wel een groot bord met daarop Fjordline. Na het doen van de Hurtigruten Geocache zijn Ingrid, Karin en ik richting de Starbucks gelopen een minuut of tien lopen van de kade. John bleef bij de auto, omdat hij toch geen koffie lust. Toen we net aan de koffie zaten belden John ons op. “Er begint hier wat te gebeuren” en of we snel terug kwamen. In een klein drafje terug richting de kade, om daar snel in de auto te springen en ons in te laten checken. Daarna sta je 500 meter verder en mag je niet meer van het terrein af.

De boot op

Ondertussen was Natasja alweer geland in Nederland. Jammer dat wij nog een uurtje moesten doorkomen alvorens wij de boot op mochten. De boot kwam aanvaren, werd leeg geladen en toen was het onze beurt om de boot in te rijden. De auto werd op dek 6 geparkeerd in de parkeergarage in het onderdek. Daarna gingen we de boot verkennen. Echter waren we hier snel mee klaar. Er waren lang niet zoveel leuke dingen te doen en was een stuk kleiner dan de boot van Colorline die we op de heenweg hadden. Even rondgekeken op dek 7 bij het vertrek uit Bergen. Jammer dat het regende want de trip van Bergen naar Stavanger gaat door de fjorden en is prachtig. Dan maar even relaxen in de hut op dek 9. Allemaal in slaap gedut en een uurtje later kwamen we elkaar weer tegen op het zonnedek.

Stavanger

De aankomst in Stavanger was een beetje een domper. Ergens in een buitenwijk haven van Stavanger meerde de boot aan. Alleen maar een haven waar niets gebeurde en dat was het dan. De boot werd getankt en er moesten nog flink wat auto’s bij. De boot zou om 20:00u vertrekken, maar het duurde maar en uiteindelijk vertrok deze om 20:45u., maar de kapitein verzekerde de reizigers dat deze gewoon om 7:30u in Hirsthals aan zou komen. Dan maar wat Noorse kronen opmaken. Een 2 frietjes voor een dikke 20 euro was één van de goedkoopste dingen die we konden krijgen. Stelletje afzetters dat het zijn. Maar goed zo kom je nog van je laatste kronen af. Nog een laatste biertje van 0,75 ml en toen waren we toch echt door de kroontjes heen. Tijd om naar bed te gaan.

Hirsthals

’s Morgens werden we om 6:30u gewekt door het intercom systeem van de boot. Of we om 7:00u de hut wilde verlaten! Dus opstaan spullen pakken en nog een bakkie koffie. Daarna naar de auto. En maar wachten. Alles wat na ons de boot was gekomen mocht eerst van de boot af. Dus rond 8:00u waren wij dan aan de beurt. Eindelijk kon de trip van 988 kilometer beginnen richting Waalwijk. Nog even bij de lokale Aldi een ontbijtje gescoord en toen kilometers vreten richting Nederland.

Het was druk in Duitsland en bij Hamburg, Bremen en Osnabrück nog even in de file gestaan. In Nuland hebben we nog even gegeten bij van de Valk. Daarna nog het laatste stukje naar Waalwijk. Afscheid van John en Ingrid met een lekker bakkie koffie en voor John een Chocolademelk.

Hoop dat jullie genoten hebben van de Blog. Wie weet tot de volgende blog van een nieuwe trip. Tot dan…