Butunnelen Vestland

Dag 22 Leven als een mol

Starting Location: Kaupanger, Noorwegen

Final Destination: Kinsarvik, Noorwegen

Afstand: 174 km.

Reistijd: 2:30 uur

Hotel: Kinsarvik Camping

11 augustus 2017. Wat een dag vandaag. Leven als een mol in het prachtige Noorwegen. Waarom dat lees je hieronder.

De muziek bij het bloggen komt vandaag via een USB stick. Het kan even niet anders, want de camping heeft in de avonduren een overbelasting op de wifi. De verbinding valt de hele tijd weg.

Na een echte Noorse route zijn we op ons laatste adres gearriveerd. Het dorpje waar we nu verblijven heet Kinsarvik en ligt in het dal bij de Hardangervida.

De route die we vandaag hebben gereden was een echte tunnel route. Zoals de titel al zegt “Leven als een mol”.

Tunnels van vandaag;

7510 meter

1200 meter

240 meter

Om het allemaal compleet te maken, was even flink zoeken op het net. In totaal vandaag dus 68.125 meter onder de grond gereden. Net voorbij Kaupanger hebben we ook nog een pontje gehad. Al met al een echt Noors ritje dus. Echt leven als een mol.

Onderweg zijn we gestopt in het plaatsje Flåm. Flåm is bekend van de spoorweg de Flåmsbana. Er lag een flink cruiseschip aangemeerd. De MSC Preziosa. Het dorpje met 500 inwoners is dan meteen overspoeld met toeristen uit de hele wereld. Een groepje gaat mee met de Flåmsbana. Andere gaan Kayaken of met de RIB boot mee. Of ze zitten te eten bij de vele eet tentjes.

Het is een gezellige mengelmoes van nationaliteiten. We hebben er ook lekker tussen gewandeld en rondgesnuffeld in de vele souvenirs winkels en zelfs een museum bezocht. (Gratis dan vinden we het interessant, anders laat maar.)

Aan het fjord hebben we nog onze lunch genuttigd en zijn daarna weer verder gereden. In het tunnellijstje van hierboven is de Vallaviktunnel toch wel een hele bijzondere. Er zit een rotonde in de mooi is verlicht. Je rijd hem uit en komt dan meteen op de Hardangerbrua en aan de overkant schiet je weer meteen de Butunnel in. Staaltje top engineering.

Niet veel later komen we aan in Kinsarvik. Hier zitten we op de Kinsarvik camping, maar niet in een tent. Nee in een hele grote witte zes persoons bungalow met prachtig uitzicht over het Sørfjord. Jammer dat het zo bewolkt is anders is het hier prachtig.

Het avondeten was ook alweer geregeld bij de campings eetkar. Hier konden we makkelijk afhaal fish en chips halen. Dus ook de vaatwasser hoeft niet aan vanavond.

Morgen eens kijken wat we gaan doen. Je kunt hier prachtig wandelen. Zo stond eigenlijk ook de Trolltunga op het programma, maar het weer is niet al te best en voor een 22 kilometer lange bergwandeling ben ik niet in vorm. Karin is vandaag ook al begonnen met snotteren dus die heeft ook al aangegeven niet te gaan. Hier in het dorp is nog een mooie wandeling van enkele uren naar watervallen die van de Hardangervida komen. Denk dat dit de wandeling gaat worden mits het weer het toelaat.

Hoe en wat hoor je morgen weer.