Schrammsteinaussichten

maandag 19 juli 2021 – ’s Nachts hebben we hier alle ramen openstaan. Dan wordt het heerlijk fris in ons appartement en dan slapen we lekker. Maar vanochtend leek het wel of we in een stad leefden. Druk dat het was met verkeer. Vrachtwagens, vuilniswagens en andere herrie makend verkeer. Wat er allemaal aan de hand was weet ik niet maar vanaf 6 uur was het tering herrie.

Karin was dus weer eens vroeg wakker en ik heb mezelf nog maar eens omgedraaid. Daarna hebben we lekker op ons gemakje gedaan. Eerst eens even op laptop bekijken wat we gingen doen en toen pas het ontbijtje genuttigd.

Pfaffenstein of toch niet

De keuze viel op de Pfaffenstein. Nog zo’n mooie tafelberg. Zo één als dat we gisteravond gedaan hebben. Toen we eenmaal in de auto zaten, wilde ik graag even in Bad Schandau kijken naar welke wegen er allemaal open of afgesloten waren. Dat viel allemaal best mee. Alleen de Kirnitzschtalstraße was nog afgesloten, maar de Zahnsgrund was weer open.

Schrammsteine

Aan deze weg ligt de parkeerplaats waar wandelingen naar de Schrammsteine starten. En er was toevallig ook nog een parkeerplaats vrij. Dus de Pfaffenstein viel voor vandaag af en zijn we naar het uitzichtpunt van de Schrammsteine gewandeld.

De Schrammsteine vormen de grootste en één van de meest indrukwekkende rotsformatie van de Sächsische Schweiz. De grillige rotsen rijzen langs de Elbe omhoog tussen Schmilka en Bad Schandau.

Het wandelpad had door de zware regenval en het wateroverlast flink te lijden gehad. We moesten dan ook soms goed uitkijken waar we onze voeten neer zetten. We volgde de richtingaanwijzers naar de Schrammsteinaussichten, de route is gemarkeerd met een groene punt. Al snel zagen we de eerste torens al uit de grond omhoog rijzen. Aan onze linker zijde zagen we de Falkenstein en naar rechts moesten we de eerste trappen op.

Prachtig uitzicht

Nadat we onderaan de Schrammsteinaussichten waren begon de klimpartij naar de top. We pakken het pad links naar boven. Vanaf daar gaat het met stalen ladders omhoog. Soms lopen we over het zandsteen waar trappen zijn uitgehakt. Dan weer ladders met soms een overstap naar een volgende ladder via een stalen plateau’s. Na deze uitdagende beklimming die we allebei geweldig leuk vonden stonden boven op het Schrammsteine uitzicht punt. Er stond een flinke wind en de zweetdruppeltjes waren dus ook weer snel opgedroogd. Wat een prachtig uitzicht heb je hier.

Schrammsteine

Na een tijdje zijn we begonnen aan de afdaling. Na de eerste trap hebben we natuurlijk even de geocache gedaan. Daarna door naar de afdaling. Naar beneden is altijd moeilijker dan naar boven en nu kwamen we bij hele steile trappen. Karin kreeg er knikkende knieën van. Maar ook hier kwamen we weer goed beneden.

Het laatste stuk liep wat glooiend over brede paden en moesten we nogmaals over het weggespoelde pad terug naar de auto.

Bij de auto aangekomen zijn we heerlijk rustig aan terug gereden naar Prossen. Vanmiddag hebben we lekker niets meer gedaan. Geprobeerd om een soort van Nasi te maken en daarna via de laptop de laatste delen van The Blacklist te kijken.