Signaal Imbosch

Via de Veluwezoom naar huis

1 maart 2021 – Nadat we uitgecheckt waren bij het hotel zijn we lekker binnendoor naar Lochem gereden, om daar nog even een geocache te doen. Op slot…. We moesten er 30 kilometer voor omrijden, maar het was weer leuke geocache. Bij aankomst reden we nog even de verkeerde kant op, maar toen de afstand opliep, hebben we de auto maar even 180 graden omgedraaid. Even een stukje hotseknotsen zandpad en niet veel later waren we er. Aan één van de bomen hing een oud fietsslot en door deze te openen konden we bij de geocache komen.

Posbank

Daarna ging de rit verder richting de veluwe. Ik had een anwb treinwandeling gezien op het internet en nationaal park veluwe zoom hebben wij nog nooit bezocht. Alleen waarom niet dan?? Iets wat we ons enkele uren later afvroegen. Het is er zeker mooier dan de hoge Veluwe. Vanaf het gehucht De Steeg reden we de Diepesteeg omhoog. We waren meteen onder de indruk ook al was het vandaag 1 maart. We vonden het prachtig. Via deze slingerweg kwamen we uiteindelijk bij Paviljoen De Posbank uit. Hier was een grote parkeerplaats, waar we dus even uitstapten. Het was ijzig koud op de Posbank, maar het uitzicht vanaf hier is prachtig. Wat een mooi stukje Nederland, waar we beide nog nooit waren geweest.

Signaal Imbosch

Het doel van deze trip was een serie geocaches in het stukje van de Brandtoren en signaal Imbosch. Rondje Imbosch is een wandeling van ongeveer 7 kilometer rondom het hoogste punt van de Veluwe, Signaal Imbosch. Signaal Imbosch is een onopvallende zandheuvel gelegen tussen het Rozendaalse veld, het Herikhuizerveld en de Rheder- en Worth-Rhederheide. Onderweg kom je, naast Signaal Imbosch, interessante restanten van een Duits peilstation Teerose uit de Tweede Wereldoorlog tegen. Deze mooie wandeling voert door zand, heide en dennenbos. We parkeerde aan de Brandtorenweg en begonnen met onze wandeling. Het sfeertje werd meteen bepaald door de eerste geocache. Via de telefoon even wat geinen door “Soldaat van Oranje” thema op te zetten. Het eerste gedeelte ging via de bossen, waar ook enkele Schotse hooglanders rond liepen. Later werd het steeds meer open gebied met gras

Highlander

‘Highlander’ heet dit bronzen kunstwerk van Jantien Mook dat in 2013 op particulier initiatief is geplaatst op de Rheder- en Worthrhederheide. Vroeger liepen enorme schaapskuddes rond over de uitgestrekte heidevelden, nu zorgen de Schotse hooglanders ervoor dat de heide openblijft. Ze eten grassen als bochtige smele en pijpenstrootje, maar lusten ook ander groen. Deze grazers hebben weinig zorg nodig en zijn goedgehumeurd van aard. Al moet je ze niet onderschatten: een stier weegt met gemak 800kg en een koe 500kg.

Als laatst bezochten we ook nog de geocache op de brandtoren. Deze hoge toren zie je al van verre staan en je kunt via de steile trap op het eerste platform komen, waar ook de cache is verstopt. Vanaf hier moesten we alleen nog de bonus vinden alvorens we weer bij de auto kwamen om de reis verder naar huis te voortzetten.

TB Drop

Maar eerst gaan we nog even naar het dorp Huissen om een TB af te geven. Enkele dagen geleden ben ik namelijk benaderd door andere geocachers waarvan ik de TB had gevonden. Ik heb hem gelogd via de website en erbij vermeld dat het alleen het plaatje betrof. De eigenaar wilde dus de TB graag terug om er weer een volledige TB van te maken. Even wat contact via de chatmogelijkheid online gaf ons een adres met voortuin cache. Dus op de weg terug naar huis eerst even hier gestopt. De TB door de brievenbus en de voortuincache gelogd. Niet veel later stond de cacheowner buiten en hebben we nog even gezellig wat gekletst. Daarna was het terug in de auto om vanaf Arnhem naar huis te cruisen.